Sterilt og trist

Kva er egentlig “greia” med venterom rundt omkring i dette landet,
enten det er hos tannlege, lege , psykolog, fysikalsk behandling eller andre venterom?
Det finnes jo haugevis med forskjellige venterom.
Eg har vært på en del venterom flere steder  og som oftest er det
samme inntrykket som går igjen.

Kven er det som har funne ut at slike venterom……
dei bør ikke være flotte,
dei bør ikke ha fine farger,
og helst ikke gøye løsninger ?
Neida…..
dei bør være trauste og kjedelige.

Venterommene skal visstnok være kalde og upersonlige,
sterile….
nesten skremmende.
En skal jo ikke bli glad på et venterom,
neida…..
er du gal ?
En sitter jo ikke på et venterom fordi en har det bra.
En sitter jo der fordi en skal inn i et annet kaldt og upersonlig rom,
kanskje en har en halsbetennelse,
eller kanskje en skal få behandling for ei vond skulder.

Det kan nesten virke som om :
“Er du ikke dårlig fra før så sitt nå her på dette sterile rommet ei stund…
så kan det hende du blir dårlig.”

Visst du da er heldig så henger det et bilde eller to på en vegg
og det skal helst ikke være mye spreke farger der heller.

Det ligger kanskje en bunke blader i et hjørne,
joda her finner man Ukeblad påsken 2013 eller aller helst
Illustrert Vitenskap fra våren 2014.

Eg undrer meg en del over hvorfor ikke slike venterom er laget med farger og glede….
det kunne jo vært en positiv opplevelse mens en satt på vent.

3 kommentarer
    1. Ja det kan en jammen lure på. Det tenkte jeg også på da jeg satt på et venterom i dag og det var det verste venterommet jeg har vært på. Tenkte jeg skulle ta bilder men det var en del som ventet så jeg lot være. Har blogget om venterommet til øyenlegen min og han har det koseligste venterommet jeg har vært på.

    2. Det er helt bevisst. Tannleger og leger har makt over deg. Du går til dem fordi du tror på dem. Jo mer usikker på deg selv de kan gjøre deg, jo mere makt har de over deg og jo mere kan de fortelle deg hvordan du skal leve, ta seg godt betalt osv. osv.
      Dette minner litt om hvordan Hitler fullstendig psyket ut Tsjekkoslovakias minister. Hitler hadde nettopp invadert landet eller skulle til å gjøre det. Ministeren kom til Berlin. Men her ble han helt bevisst satt til å vente utenfor førerens kontor. Han så et mektig maskineri, stramme soldater osv. osv.
      Når han endelig slapp inn om kvelden var han ikke sen om å undertegne kapitulasjonserklæringen…
      Dette er gjort helt bevisst. For å vise deg hvem som bestemmer og hvem som er mest verdt.

    3. Det var eit intresant innlegg. Venterom er ofte veldig upersolige og kjedelige. Og man føler seg enda verre enn ein var før ein kom dit. Eit venterom bør egenlig vere varme og livlige. Så kan ein slappe av litt mer. Da får ein skikkelig hjelp. Godt poeng du tar opp her. Håper du får ein flott dag min venn

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg