Nei til å gå rundt juletre ?

God morgen alle sammen.

Den første tanken som slo meg når eg våknet i dag var avisinnlegget eg las i går…om skulen som ber foreldrene om tillatelse til at barn skal få gå rundt juletre på skulen.
Eg synes det er helt utrulig, er det virkelig kommet så langt her i verden ?
Må det virkelig lages skriftlige regler for det også?

I min lange karriere som mor i grunnskulen har eg vært med på mye rart, men dette tar virkelig kaka.
Når en har vært knyttet opp til grunnskulen i ca 25 år så har en vært med på en del endringer i skulesystemet.

Når man er inne på det feltet det er snakk om i avisinnlegget så startet det for meg med kristendomsundervisningen….om det å kunne bli fritatt for den.
De fleste barn på mellomtrinnet og ungdomsskulen synes jo kristendom er et kjedelig fag..
Så da fritaket for kristendomsundervisning kom så var det nok mange elever som ville at foreldrene skulle be om fritak for dei, for hva skulle nå de med den kjedelige kristendommen?
Og da tenker eg ikke på de som har andre religioner, for eg skjønner jo at de ønsker fritak.

Så kom det  med fritak fra julegudstjeneste og andre gudstjenester.
Tror dere mesteparten av ungdomsskuleelevene har lyst til å gå i kirken på julegudstjeneste?
Nei det tror eg ikke og eg tror mange norske elever har fått sine foreldre til å krysse av at de ikke skal være med på det.
Men eg lurer på om noen har hatt vondt av å gå på en julegudstjeneste egentlig.
En trenger jo ikke være sterkt troende for å delta på en gudtjeneste, en trenger ikke tro på noe i heletatt for å få lov til å delta.
Og om en tenker seg om så kan det også være andre ting som kan læres under en slik gudstjeneste. F.eks å sitte i ro en times tid, være stille i en gruppe med mennesker.
Det er jo mange som ikke er god til slikt.
Er det noen fra den tiden alle deltok på julegudstjeneste som sliter med senskader av å ha deltatt tru ?

Og nå kommer altså skolen og skal ha tillatelse fra foreldrene til at barn skal få være med å gå rundt juletreet på skulen.
Eg har aldri tenkt på det å gå rundt juletreet som en kristen handling.
Men kanskje det er meg det er noe galt med ?
Og selvfølgelig skal vi ikke tvinge barn med andre religioner til å gå rundt juletre og ha det kjekt visst det strider mot en tro.
Men hva med at barn er barn…
hva med at en skal ikke putte mennesker i bås ?
Hva med den felles glede barn kan ha av en så koselig ting som å holde hverandre i hendene og gå rundt juletre sammen med andre barn?
Må alt tas så bokstavelig at man må passe på hvilken ord som er i en sang for at barn skal kunne gå rundt et juletre ?

Kor utrulig vanskelig skal en gjøre ting?
Og det er de voksne som kommer med slike regler….det er ikke barna.
Eg er virkelig glad eg ikke har barn i skulen i dag.
Men dette er nå min personlige mening.

7 kommentarer
    1. Men hvorfor må barna gå rundt et juletre for å ha det fint sammen? Hvorfor kan de ikke gå rundt en levende gris? Eller en gullkalv? Du skjønner sikkert hvor jeg vil med å si sånt… Jeg mener du stiller feil spørsmål i innlegget ditt. Jeg sier ikke det for å være slem. Men globaliseringen av verden har faktisk ført oss helt dit at vi nå er et multikulturelt samfunn og må akseptere at ALT som har med religion å gjøre er polariserende. Sånn er det bare blitt og vi kan ikke gå tilbake til sånn det var i gamle dager. Verden har forandret seg kraftig på kort tid. Derfor må faktisk også lille Norge begynne å forstå at mye av det vi kaller tradisjoner ikke nødvendigvis lenger er akseptabelt for alle i det offentlige. Hva DU gjør i ditt eget hjem er DIN sak! Som ateist kan jeg godt gå rundt et juletre. Men jeg har ingen illusjoner om at jeg gjør det på grunn av at kristne tror jul er er kristen feiring. Det er kanskje koselig for både barn og for voksne, men det kunne like gjerne vært noe annet jeg gikk rundt sammen med familien, om det faktisk er sånn at vi i det hele tatt fysisk må gå rundt noe for å hygge oss.

    2. Flott innlegg! Saken om skolegudstjeneste har provosert meg også de siste dagene. Vanligvis skriver jeg ikke politikk verken på blogg eller facebook, men i går ble det nok da oppslaget om å “melde seg på” skolegudstjeneste ble delt, så jeg “måtte” svare følgende: Skolen skal være en kulturformiddler. Både kirkebygg og kristendom er en viktig del av vår norske kulturarv. Vi frarøver derfor neste generasjon noe ved ikke å presentere dem for dette. I den forbindelse lurer jeg på om elevene også må melde seg på den alternative undervisningen?
      Alle som har hatt flere barn gjennom skoleløpet vet at lapper forsvinner i ranselen på vei til og fra skolen. Man har da fått beskjeder både om grillmat og foreldremøter ved frokostbordet. I min tid som mamma til skolebarn var jeg de fleste av årene nabo til en Kiwibutikk som åpnet 7. Det reddet mange. Som lærer i småskolen, kunne det være et eventyr å få samlet inn lapper med underskrifter fra foreldrene uansett hva det gjaldt. Mulig alt er blitt bedre med internett? La oss håpe det, men jeg har mine tvil! Både som mamma, lærer og rektor, ville jeg hilse velkommen et system der man ved skolestart krysser av for alt det er aktuelt å krysse av på. Får barnet lov å sykle til skolen, kan han eller hun sitte på i andres bil, er det greit å bade på tur når den voksne har livredningskurs, eller er det ikke greit, får barnet lov å være med på bilder, har han eller hun lov å være på skaterampen og skal poden delta på skolegudstjeneste`?
      Men det var om skolegudstjeneste. Det å gå rundt juletreet har jeg aldri kommet på at skulle være spesielt kristent. Ha ellers en flott dag!

    3. Herregud! Det å gå rundt juletreet er jo en lang lang tradisjon! Hvorfor skal man endre noe så fint og flott som binder oss tettere sammen, er sosialt og koselig!
      Titt gjerne innom bloggen min:)

    4. Tom Arne: Måtte jo smile litt av kommentaren din her, men skjønner hva du mener…og nei vi trenger ikke gå rundt et juletre…vi kan gå rundt en levende gris for min del….men siden eg har drevet gård med gris så vil eg vel si at eg hadde ikke villet hatt den lukten inni stua til jul 🙂
      Joda vi er blitt et multikulturelt samfunn, men eg har heller ikke tenkt at når en går rundt juletre/grisen…så har det noe kristent over seg. Men kanskej det er eg som ikke har fått med meg alt.
      Og nei, eg treng ikke gå tilbake til gamledager, men siden vi nå drar det treet inn så synes eg det kan være koselig med sang og gang rundt treet, litt fysisk bevegelse er bare sunt.
      Ha en flott dag videre 🙂

    5. Livet på Norges beste vestkant: Takk for kommentar.
      Når det gjelder lapper så er eg veldig enig med deg i at det kunne vært et system der en krysser av alt på en gang ja. Dessuten er det jo ikke måte på alt en skal krysse av for i dagens system 🙂
      Ha en flott dag videre 🙂

    6. Et bra innlegg. Nei jeg tror ikke barn har skade av å gå i kirken men det er opp til foreldre og barna. Hva har i grunnen et juletre i kirken å gjøre tenkte jeg da jeg gikk rundt juletreet og sang så gjør vi så når vi vasker vårt tøy… i kirken forrige søndag. Men jeg synes det er litt rart at det som har vært en tradisjon ikke skal få lov til å fortsette å være en tradisjon. Man må tåle å møte tradisjoner, egne og andres. Men det er jo opp til hver enkelt hva de selv vil føre videre i sin egen familie i sitt eget hjem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg