Tur rundt i Etne

God kveld alle sammen.

I går hadde eg tid til å se meg litt om i Etne og det eg fant ut var at Etne hadde mange kirker,
flere enn eg trudde.

Gikk litt tur rundt i Etne sentrum først og tok litt bilder.
Veien gjennom Etne trafikkeres av mye trafikk og mye tungtrafikk mellom vest og øst og det er vel helst akkurat denne veien eg har kjørt og sett men det skulle vise seg å være mye å se i Etne.

Midt i sentrum står statue av kong Magnus Erlingsson


og også en statue av ung jente

Etterpå gikk turen til kirken som ligg langs hovedveien , Gjerde kirke.

Denne kirken skal visstnok blitt flyttet fra Sandviken i Bergen, via sjøveien, og til Etne i 1676
Fra gammelt av hadde folk sine faste sitteplasser i kirken, og de som betalte mest skatt fikk de beste plassene.
Stolbenkene ble fordelt mellom gardene i soknet og det var derfor lett å se hvem som ikke var til gudstjeneste. Da stod benken deres tom. Først rundt 1890 ble kirkebenkene frigitt og husmenn og gårdsbrukere kunne sitte i lag på same benken.

 

Bak kirken finner en gårdsbruk, noe en finn mye av rundt Etne.
Og når eg nå har fått meg en tur rundt nær sentrum i Etne skjønner eg mer av det eg har hørt om at det har blitt bygget opp senter på flott jordbruksjord.

Deretter satt eg meg i bil og skulle få se litt mer av Etne.

Waoow…dette hadde eg ikke sett for meg ….

 

Rett og slett en panoramautsikt !

Eg flyttet meg opp til Stødleterrassen og fikk se endel av Etne eg ikke hadde trodd fantes.
Store vide jordbruksområder, masse gårder og masse hus.

 

Og ikke minst….der var også en kirke der
Stødle kirke.

Stødle kirke er hovedkirken i Etne.
Kirken ligg på gården Stødle (den eldste navneformen var Studla), som ligger på en vid terrasse med flott utsikt over fjorden og sentrale deler av Etnebygden
Denne kirken er av stein bak og tre fremme, det fordi den ble bygget på, på grunn av plassmangel og da ble den nye delen bygget i tre.

 


.

Ei skikkelig gammel dør i kirken

 

Slike kors synes eg er flotte

 

Etter kirkebesøket fortsatte vi forbi gårdene og ned til riksveien igjen før vi så kjørte opp på andre siden av dalen.
Og hva fant eg der tror du ?

Jo enda ei kirke !!

Dette er Grindheim kirke som er bygget i 1728

 

Utenfor kirken står en stenkross fra første kristentiden.

En tror at krossen var et samlingssted til gudsteneste før det ble bygget kirke. Stenkrossen stod så passeleg nær kirken at den ble tatt i bruk til gapestokk og ble brukt til det frem til ordningen med den type kirketukt ble slutt på i 1848.

 

3 kirker på et så lite område synes eg var helt utrolig.

Denne gården har vært jordbruksskule men er ikke det nå lenger.


Flott og lærerik tur på en flott solskinnsdag

Ha en fin kveld alle sammen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg