Reis billig i Hordaland

God kveld alle sammen 

I dag reiste eg på en litt annen måte enn eg pleier når det gjelder å reise til og fra Stord.
Tidligere brukte eg bilen og kjørte, det var jo slett ikke gratis…..først bensin og så over 200 kr å komme seg over med ferja. Kjørte en i tillegg gjennom Bergen ble det bompenger også.

Så begynte eg å kjøre til ferjekaien, parkere bilen min der, for så å betale 38 kr over med ferja og bli henta på den andre siden,det var absolutt en reisemåte der en sparte mange penger.

 

Deretter tok eg kystbussen, og ved å bestille billett på den et døgn før avreise sparer en endel penger. Tok en da den buss på det tidspunktet som var billigst kom eg til Bergen for 149 kr men så betalte eg en 50 lapp på bussen derfra og heim.

 

 

Men så fikk eg plutselig høre noe om nye soner som hadde tredd i kraft for en tid siden og det er jo absolutt billig reisemåte.
Tidligere var Hordaland fylke inndelt i en haug med soner, nå er det bare 7 soner og eg bestemte meg for at dette måtte eg sjekke ut.

Eg ble riktignok kjørt til ferjekaien i dag istedenfor å ta en lokalbuss på ene siden, men det er ikke noe som skal bli noen vane, det ble bare slik denne gangen.

 

 

Så var det å gå inn på ferja, istedenfor å reise med bil som nå har steget, for samtidig som billett for bil gikk opp ved nyttår til over 300 kr en vei så ble det gratis for alle passasjerer med ferja over.
Deretter gikk eg til busstoppet på ferjekaien, brukte Skyssappen eg har lastet ned og kjøpte billett der en kan reise 1,5 time for 19 kr (honnør) (38 kr for voksen)
Buss til bystasjonen i Bergen, så over på ny buss som går dit eg skal.
Dessverre tar turen med de 2 bussene samlet  over 1,5 time så eg kjøper en ny billett litt før eg er hjemme.
Men det er en ny billett til 19 kr så dermed kommer eg meg 80,7 kilometer + 45 min med ferje for 38 kr (honnør) (76 kr for voksen billett)
38 kroner !!

Ikke mye en får for 38 kr men eg kan altså ta ferja i 45 minutt og buss i 3 timer om eg vil for 38 kr om en reiser som honnør, og 76 kr om en reiser som voksen.
Reiser en da som voksen (ikke honnør) kan en på lørdager og søndager + offentlige fridager ta med seg inntil 4 barn mellom 6 og 18 år gratis !!

Alternativet med å kjøre og betale over 300 med ferja + bompenger og bensinpenger er iallefall bortkastede penger for meg.

Ha en fin kveld!!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg