Pasjonsblomst


God kveld alle sammen.

Kvelden har blitt brukt i drivhuset, omplanting av fuksia, rydding og støvsuging så der er rett og slett strøkent nå når eg gikk i hus.
Dagens plante i drivhuset er uten tvil pasjonsblomsten min.

Eg har bare en pasjonsblomst,og det er tredje året eg har den.
Den har hatt både oppturer og nedturer, ja eg har trodd den har vært død flere ganger men den har klart seg og i år ser det ut som det virkelig skal vise seg på sitt aller aller beste.
Den har overvintret i drivhuset sammen med fuksiaene mine med en minimumstemp. på ca 5 grader
Eg har ikke tall på hvor mange knopper den har i år og den vokser som ugress.

Eg har lest at den ikke bør flyttes for at den da kan miste knopper men eg tenker den må ut av drivhuset i år så eg kommer til å gjøre et forsøk.
Den brukes som medisinsk plante med et hav av områder det kan brukes på , http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/pass_inc.htm  , trur eg bruker den bare som en vakker plante eg.

Finnes mange 100 sorter pasjonsblomster så i år tenker eg at eg skal prøve å kjøpe meg en lilla, hadde vært kjekt med en i andre farger enn den eg har.

Noen bilder fra planten i drivhuset i kveld :

 

 

 

Er det noen som har flere typer pasjonsblomst og som kan si noe om de er like enkle å få til som den mest vanlige, eller om de er vanskeligere å få til ?
Håper noen på siden Hageglade på facebook, https://www.facebook.com/groups/hageglade/, kan si noe om det spørsmålet

Ha en riktig fin søndag 🙂

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg