Julen….en sår tid

Alle snakker om julen……..juleferie, julekos, julegaver og julemat, og mye annet.
Hvor mange snakker om at julen er en sår tid for mange ?

Bloggere viser flotte pyntede julehus, enkelte som tatt ut av en katalog…..
blader bugner over med artikler om jul.
Det bakes og handles, pyntes og stresses, og alt er liksom så såre vel for de fleste.
Og man kan innbille seg at virkeligheten er slik.
Men eg tror ikke på det.
For virkeligheten er er langtfra lik for alle, der er like mange virkeligheter som der er mennesker. For min virkelighet er hvordan det er for meg og din virkelighet er hvordan det er for deg.
Mange vil ikke engang kjenne på sin egen virkelighet, sine egne følelser…..fordi kanskje virkeligheten da blir for sår.
Da kan det være lettere å prøve å ikke tenke, ikke kjenne etter for da kommer ikke sårheten så frem i huden på en.

Hvordan er din virkelighet ? Kjenner du etter?

Kjenner eg etter?
Joda eg kjenner etter litt innimellom men eg prøver mye å la være.
Det er sårhet i flere ting men eg kan jo ikke bare kjenne på den sårheten for da tar den over mye av dagene og eg blir bare enda mer trist og lei meg og da går det jo ut over flere enn meg og det vil eg jo ikke det skal gjøre.
Så en prøver så godt en kan å ikke kjenne for mye etter.
Prøver å tenke på andre istedenfor, at de skal ha det bra.
Det er jo jul og etter den perfekte oppskriften skal jo alt være så bra da for alle…..ja etter boka liksom.

Men eg trur ikke det finnes bøker med min oppskrift i , trur ikke den er laget ferdig enda, nei for det er jo min bok det. Den handler ikke om deg, kompisen din eller naboen, den handler om oppskriften for meg den.

Har du funnet din oppskrift? Eg håper det, virkelig,  for din del.
Eg tenker mye slik eg i mange andre situasjoner tenker…..det finnes andre som har det mye verre.
Hjelper det meg?
Ja det hjelper meg til å fokusere, men selvfølgelig fjerner det ikke min sårhet.
Det sitter på 1000vis av mennesker alene i høytiden vi går inn i, med både sårhet og savn som ikke kan endres på.
Mine ting kan enda endres på….slik er det ikke for alle.

Det eneste eg kan gjøre, og må gjøre, det er så gjøre så godt eg kan, mer kan hverken eg selv eller andre forlange.
Gjøre så godt eg kan for menneskene eg har rundt meg og rett under huden har eg alle mine med meg,
helt nært, fordi de er så verdifulle for meg.

Ønsker alle ei fin helg 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg