Herlige blomstringstid

  • Dagen er over og natten med sitt mørke er på plass utenfor vinduet.

Eg har ikke klart å finne roen enda til å finne senga,
neida,
måtte se ferdig en serie eg var nesten ferdig med,
så strikke enda litt mer på sokker til et lite barnebarn,
henge opp litt klær osv  osv.
Og nå sitter eg her og trykker.

Det er en herlig tid hagemessig,
det vokser og gror , det er så godt å se liv i planter og farger som kommer frem.
Dette har eg sett frem til utover våren.
Og så plutselig så er massevis i gang på en gang,
og eg føler alt skjer så fort.


Litt varme har gjort sitt  og plusser en på med litt vann og gjødsel så kan en på mange ting se forskjell fra dag til dag.
Når en i tillegg da er vekke hjemmefra en uke, så er en tur i hagen det første som står på listen når bilen er parkert på tunet igjen.
Hagevandring kaller eg det, og det er alltid like koselig når en har vært hjemmefra noen dager.

Eg er veldig dårlig på å sitte i ro i hagen når eg er hjemme, bare sitte og nyte ting.
Neida, da sitter eg kanskje 10 min. så ser eg noe å gjøre og så blir eg gående.
Men eg koser meg jo med det og det er vel det som er meningen,
enten en sitter i ro og ser eller en går og finner ting å gjøre.

Og også det å ha stadig nye ideer i hagen, det er eg god på …haha
En blir jo aldri ferdig i en hage, det er jo alltid noe en kan gjøre, kan endre, kan bygge om osv.
Det viktige er jo at en gleder seg over det en får til.

Så er det drivhuset da, i år har eg ikke sådd mye,
veldig lite egentlig, me  det ser ut til at drueplanten kommer med masse druer i år. Sist år var det veldig lite.

Har sådd svart akeleie av frø eg fikk av ene datteren min for noen år siden og fått noen gode planter.
Så er jo håpet da at sneglene ikke spiser de opp så de får komme igjen og igjen.
Sist eg hadde de i hagen ble de oppspist.

I tillegg har eg sådd noen frø eg ikke aner hva er,
frø eg har plukket fra planter i fjor sommer og som eg helt har glemt hva var.

Eg trudde ikke det ville bli noe av  frøene, for ingenting kom opp 14 dager etter de ble sådd.
Men etter en ukes kuldeperiode i kjøleskapet og så ut på kjøkkenbenken igjen så begynte det å skje ting.
Nå har noen av plantene blitt store,
andre sorter har kommet opp og skal pottes om de nærmeste dagene så det blir spennende fremover å se hva som egentlig blir av disse frøene.
Må jo være det en kaller  “litt spenning i hverdagen”

Fuksiaene og blodbeger som eg har hatt til overvintring i drivhuset har nå blitt store,
og endel av begge deler ble satt ut i hagen på litt skyggefulle steder i går når det allikevel var overskyet vær,
da er det større sjanse for at de ikke blir brent av solen.

Så en kan vel egentlig si at ting er i rute, litt lite såing av frø i år men det er også litt bevisst fordi eg har tenkt å være en del hjemmefra i løpet av sommeren og da er det vel ikke lurt å lage seg ekstra mye jobb hjemme.

Akkurat nå pøsregner det utenfor vinduet, men er eg heldig så blir det litt opphold i morgen og noen bilder til innlegget 😉

Det ble en okei fredag værmessig og eg fikk tatt bildene til innlegget nå i dag.
Ha en fin siste helg i mai alle sammen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg