Bruker tiden i hagen og drivhuset

God kveld alle.

Så har det gått vel en uke siden siden statministeren holdt sin tale til oss alle her i landet, talen der vi ble bedt om å holde oss mest mulig i ro i hjemmet.
For en som meg  som er kommer inn under de som er uføre er det nok ikke så vanskelig,
og uken har ikke bydd på de store utfordringene.

Eg har vært 1 gang på butikken og på apotek og det er det hele.

 

Men eg merker jo at eg har vært lengre i ro enn vanlig og kanskje det ikke minst merkes på hagearbeid og drivhuset.
De siste årene der eg har vekslet mellom å være på Stord og heime så har hagearbeid blitt noe eg har prioritert litt mindre,
men allikevel har det blitt gjort,
men da med intensive økter når eg har vært heime.

Tenker litt på vask med høytrykkspyler som eg snakket om i hele fjor men som aldri ble……
 i går tok eg halvparten av den jobben,
og resten skal tas i uken som kommer tenker eg.

 

 

Noe av det første eg gjorde etter å ha hørt at en skulle holde seg heime var å så frø.
En merkelig ting å gjøre ?
Nei det tror eg ikke,
for da visste eg at eg måtte være i ro så lenge som det tok før frøene spirte på kjøkkenbenken, så kunne eg sette de kaldere i drivhuset,
og eg tenkte eg får helt sikkert tid til å prikle de om i større potter også,
for eg tror vel ikke at ting blir så mye annerledes en uke til frem i tid.

 

Fuksia som har blitt sprøytet med grønnsåpevann for å få bort lus

Blodbeger overvintret fra 2019

Kniper av topper for å få tettere vekst

I mitt drivhus er der ikke bare planter….der er også minner.
Minner det er godt å ha rundt seg.

Minne fra en tid der eg samlet på mokkakopper

Engler…det er litt meg det, disse lysestakene kjøpte eg på en bruktbutikk

Kor dette fatet kom fra husker eg faktisk ikke

Minner fra min far

Minne fra min bestemor

 

Litermål og blomsterpotte etter min bestemor

I dag var det knallblå himmel og sol da eg stod opp og eg har brukt dagen mest utendørs.
Første økt ute var allerede klokken 9 i dag tidlig og siste runde var nå tidlig kveld.

 

Der spirer og går mot nye blomstringer

Og eg har fått gjort masse,
ryddet opp i blomsterkasser,
fylt på med kukompost så lenge eg hadde,

raket og plukket vekk kvister og brune blader i grusen.

Bestilt 10 sekker jord som Hageland kom og leverte,
fått 7 av de inn i drivhuset til oppvarming før de skal brukes til skifting av jord i ampler og prikling av nye små planter,
de 3 andre sekkene ligger klar der det skal fylles på mer jord.
Måtte kjøpe litt eg kaller snop til helgen også.

 

 

Sett over alle plantene i drivhuset og knepet av topper på fuksia for å få kraftigere planter.
Det har vært en god dag i solen
og masse har blitt gjort
så nå tenker eg å sette meg ned med strikketøyet og slappe av.

Yr melder en solskinnsdag også i morgen også
og der er mer å gjøre ute 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg