Alle venter på det


God kveld i natten til de som ikke sover, slike som meg, som ikke fant sengen.
Burde jo vært til sengs for lenge siden etter 1 1/2 uke totalt ute av form, og endelig på vei tilbake til det som kan føles som normalen,
eller mot den normalen kanskje.
Kvile har eg fått beskjed om…kvile.
Men eg er jo ikke tidsinnstilt på kviling heller og når da hode og tanker surrer rundt så kan eg jo like godt sitte oppe da.
Normalen…ja hva er det egentlig ?
Normalen for deg er kanskje ikke normalen for meg.
Eg rekner med normalen er det som er gjennomsnittet for Ola Normann.
Men hva er gjennomsnittet for Ola Normann egentlig ??
Når de lister opp “normalen”  i aviser og tidsskrifter så hender det mange ganger at eg ikke faller inn under den listen….
vil det si at eg ikke er normal i forhold til Ola Normann ?
Hvilken liste går de egentlig etter når det setter opp “normalen”?
De går tydligvis ikke etter min liste og eg føler meg temmelig trygg på at de ikke går etter listen til min bekjentskapskrets.
Kanskje eg kjenner for lite mennesker?
Hvem vet ?

 

For noen dager siden uttalte eg helt tilfeldig at i forhold til alt som skjer rundt oss i verden nå så tenker eg litt på hva er det egentlig vi vil tilbake til?
Jo vi vil tilbake til normalen.
Kanskje vi ikke kommer tilbake til dit vi var tenker eg.
Hvorfor?
Jo fordi vi har bygget på opp og opp gjennom mange tiår,
og hvor er toppen?
Hvor skal vi?

 

Er det nå vi blir slått ned ?
Slått tilbake?
Folk dør som fluer rundt i verden, av et lite virus, som er så mye sterkere enn oss egentlig.
Vi utrydder store deler av mange lands befolkning, nei ikke vi….men viruset.
Det spør ingen om hva som er normalen ?
Om hva vi ønsker
Det lever sitt eget liv.
Akkurat som vi mennesker har gjort…
levd vårt eget liv….og blitt større og større , mektigere og mektigere og sett stadig høyere list for “normalen”.

 

 

Spanskesyken var også en epedemi som rammet store deler av verden  og tok livet av  mellom 50 og 100 millioner mennesker i løpet av 3-4 bølger.
Nå er vi jo mye bedre på mye medisinsk siden den gang og vi får restriksjoner over alle medier og kan stenge oss inne så mye som mulig,
få sykehus behandling som tidligere ikke var aktuell,
men allikevel er ca 99,6 millioner Coronatilfeller registrert, og så langt ca 2.14 dødsfall registrert.
Det er en veldig stor forskjell der.
Og det har jo selvfølgelig mye å gjøre med hvor verden er i dag i forhold til under spanskesyken.

 

 

Men når det så stenges ned med hard hånd enkelte steder i vårt langstrakte land, og når de til og med stenger vinmonopolet !!!!!
Ja da har de skutt seg selv i kneet.
For det er ikke bra !
Da reiser voksne folk mann av huse og står i lange lange køer, til andre vinmonopol, og står i køer gatelangs, med meters avstand, for å få fatt i alkohol. (tydeligvis ikke øl som de kan kjøpe på matbutikken) samtidig har de fått råd om å ikke dra til andre steder.

Da er det eg detter litt av lasset, når de som styrer landet , så åpner vinmonopolene igjen,
fordi…..midt i sll den elendigheten vi står i….
så er det jo viktig at folk får gå på vinmonopolet.
Og eg spør meg selv igjen…… hva er normalen for Ola Normann?

Og så….
hva om vi aldri kan gå rett inn igjen i den “normalen” ?
Hva om vi rett og slett blir satt litt tilbake i akkurat det?
Hva om det som var normalen i januar 2019 ikke vil bli normalen senere ?

 

2 kommentarer
    1. Normal er et merkelig ord. Det fanger opp det meste eller veldig lite. Det kommer helt ann på hvilken innfallsvinkel man har. Tanken flyr nokså fort til Leif Juster og “mot normalt” Den finner man jo enda på YouTube 😂

      1. Helt enig med deg Atle 🙂
        Normal er alt etter hvem det gjelder kanskje ?
        Takk for kommentaren for lenge lenge siden, har vært ganske fraværende her.
        Innpå her bruker eg pc og ikke mobil, så som du kan se er det lenge siden pcen var oppe og gikk…
        blir nesten sånn “mot normalt ” det også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg