Desembergleden…julegleden ?

God kveld til alle lesere.

Ei stund siden sist innlegg men det har rett og slett ikke vært tid til blogginnlegg.
Men nå er eg hjemme og tankene kommer……
tidligere var desember og julen min tid,eg var glad i julehøytiden, glad i å pynte til jul på kjøkkenet til 1.søndag i advent og så litt etter litt lage jul frem til juletreet ble pyntet lille julaften etter at ungene var i seng.
Slik er det ikke lenger, eg har pyntet juletre, enten det har vært en edelgran eller en annen type tre, som f.eks en stor brake som eg et år brukte, mye tidligere enn lille julaften. For hvorfor holde på tradisjonen en hadde når ungene var små når en ikke har unger boende hjemme lenger?
Da er det lett å endre den tradisjonen.
En er jo også som menneske stadig i endring.
Nå tenker eg at hadde eg hatt kunstig juletre ( som eg ikke har) så hadde eg gjerne pyntet det til 1.søndag i advent, for hvorfor ikke? Da kan en nyte det fine treet frem mot jul, få julestemning av det kanskje.

I går kveld tok eg en lengre busstur og det var mye å se på den turen. Julepyntede hager, juletrær og stjerner i vinduer. Noen hadde en stjerne i vinduet, mens andre hadde en stjerne i HVERT vindu, det er veldig forskjellig hvordan vi pynter. Og noen hus hadde ikke noenting, kanskje de ikke hadde fått tid til å henge opp stjerne….eller kanskje de rett og slett ikke gjør det, for ikke alle feirer jul.

Vel hjemme var det ingenting, ikke noe som minnet om at det var 5. desember,
ingen adventsstjerne 
ingen adventsstake eller julelys ute.
Det var helt tomt.

Og det føltes merkelig for i uken som har gått siden sist eg var hjemme har eg et par ganger hatt følelese av julestemning.
Som når vi ( min ene sønn og eg) hengte opp store adventstjerner i hytta vi har jobbet med siste uken, for så å sette på strømmen.
Eller når en så ut vinduet og så det ble hvitt ute, det snødde.
Da sang vi ….det snør det snør tiddelibom.
 

Men det var da, nå snør det ikke ute, men regner.
Nå har eg hengte opp julegardiner i stuen og to stjerner, en stor i stuen og en mindre i kjøkkenvinduet, men hvor er stemningen, julestemningen ?
Nei det aner eg ikke, for den er ikke her iallefall.
Kanskje den ligger igjen på fjellet….ikke vet eg.

Ønsker dere alle en fin kveld…med litt julestemning nå frem mot jul 🙂

4 kommentarer
    1. Venter og håper på å få den julestemningen jeg også. Men det er ikke komme snikende noe enda. Kanskje når jeg får kommet i gang med bakingen <3 Du må ha en fin fredags kveld 🙂

    2. naturogfhoto: Tusen tak for kommentar 🙂
      Ikke begynt med bakingen enda, hatt fullt hus i helga, men har nå fått opp adventstjerner
      Ha en fin kveld <3

    3. Atle Lundhaug: Ja eg fikk hengt den opp så det er gjort. Ellers har det vært fullt hus i helga med 2 barn og 1 barnebarn så har ikke blitt noe mer enn det 🙂
      Ha en fin kveld Atle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg