Liten gutt i matrosantrekk :)

Hei alle sammen.
Håper dere har hatt en fin fridag denne torsdagen.

Eg hadde ingen tanker om å strikke noen matrosdress i år men på min tur i Nord Norge fikk eg plutselig spørsmål om eg hadde lyst til å strikke en til mitt nest yngste barnebarn.
Å hjelp …var første tanken med 4 pågående prosjekt, og spurde  : Han skal vel ikke ha den til 17. mai ?
Nei, var svaret eg fikk, skulle hatt den til konfirmasjon 5.mai ….


Eg fant ut hvor mønsteret var fra og det var fra Lykkelig handel, kjøpte mønsteret og deretter ble det tur til lokal strikkebutikk for å kjøpe garn.
Strikkingen gikk fint, det største problemet var vel at med så mørk blå tråd ble det ikke mye strikking på den på kveldstid.
På en tur til Sortland kjøpte eg knapper, og der gikk eg jo på en liten smell for eg kjøpte 3 knapper til åpningen i nakken, glemte helt at eg skulle ha 4 knapper i skrittet også.

Vel hjemme fra Nord Norge var det bare benkantene igjen og litt festing av tråder og sying av brettekanter.
Så mandag 30. april var den ferdig og så skulle den postes dagen etter.
Joda….eg skjønte det til slutt…..dagen etter var 1.mai….ingen postgang på 1.mai !
Så ble det onsdag 2.mai før den ble sendt til Florø…..og dermed kom den ikke frem til 5.mai nei, for det er jo ikke post på lørdager lengre…..neida så der gikk eg på smell nr 2 på denne dressen …og dermed kom den frem 7.mai og det lille barnebarnet fikk ikke bruke den i konfirmasjonen.
Men, heldigvis skulle de i flere konfirmasjoner dette året, så i dag har den lille gutten gått med matrosdress i konfirmasjon….og var kjempefin om eg må si det selv.

Er jo litt spenning med det når en strikker noe som skal passe fint uten å ha vedkommende i nærheten så en får målt og prøvd, gutten er jo ikke noe kraftig, heller liten og spe, så selv om han har fyllt 1 år så strikket eg dressen i 1 år og forlenget den bare med 2 cm.
Så gleden var stor når eg fikk se han i den i dag og se at den passet så flott.

Dressen er strikket i tynn Merinoull på pinner nr 2,5 og 3

Nå er det bare å vifte videre med flagget og kle seg i matrosklær på 17 mai 🙂

Ha en fin fredag alle sammen 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg