” Du har å glede deg til “

Ut fra overskriften kan hver og en tenke tanker, positive og negative,
alt etter hvem det er som leser,
alt etter om du er en negativ eller positiv person kanskje,
og alt etter hva du ser på som glede.

Men når da en person med Alzheimer ser på deg og sier :
“Ja du har å glede deg til”
ja da er det ikke ment som glede
og da kan en bli rent skjelven spør du meg.

For en trenger nemlig ikke få det tråkket inn, det at  “er det slik eg også kommer til å bli?”
Visst en da lar tankene spinne fritt så kan en lure …. Når er det min tur å bli slik?
En kan ikke la de tankene få styre på i hode, en må gjøre så godt en kan for å ha det okei så lenge en ikke blir rammet av slik sykdom.

Eg trenger ikke bli minnet på akkurat det eg, for eg tenker de tankene mange ganger,
helt alene, helt uten påminnelse.
Og ærlig talt så er det vel slik at som pårørende til noen med Alzheimer + pårørende til pårørende som var dement i en tid ordet Alzheimer ikke var i bruk…..så føler og ser en tegn uten grunnlag for det.
Og uten en stor porsjon selvironi og galgenhumor så hadde en ikke kunne ledd av det.
Men galgenhumor er viktig, og det å kunne si “det er så gale” og så kunne le både med andre og av seg selv,
det er uhyre viktig så mange ganger.

Og tro ikke at eg ikke har lurt på mange ganger…hvem kan ta litt vare på meg om eg blir dement?

Ikke står folk i kø for å ta vare på en…verken familie eller venner, for slik er samfunnet vi lever i blitt.
Og ikke er det plass til en i omsorgsboliger heller, for der er det jo kø og den køen blir ikke mindre, tvert imot…den blir bare lengre.
Samfunnet i dag er blitt slik at familie vil ikke belastes, de skal leve sitt eget liv,
det er fasader som er viktig i dagens system,
og det offentlige er lagt opp til at folk skal måtte greie seg selv.
Det er ikke 2 og 3 generasjoner samlet i husene lengre, nei nå har en knapt tid til å besøke hverandre og er en til belastning så ser en vel helst at en slipper.
Det er jo uhyre trist å se hvordan ting i stor grad har utviklet seg når en vinkler “velstandsnorge” den veien.

Ja “eg har å glede meg til “

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg