Resten av turen :)

Hei og god morgen denne mandagen.
Det er på tide å ta resten av turen som eg tok dere med på i sist innlegg. I det innlegget avsluttet eg i Vadheim og nå går turen videre langs Sognefjorden før eg skal krysse fjorden.

Første bildene er tatt rett etter en kommer ut av den forholdsvis nye tunellen etter Vadheim, og på en dag som denne er Sognefjorden et syn med utrulig mange flotte steder en kan stoppe og nyte utsikten.
Før tunellen kom måtte en kjøre rundt neset og det var stadig rasfare på det stykket, av og til var det som en følte det var om å gjøre å kjøre så fort en kunne for å komme forbi der det var størst rasfare.

Den gamle tunellen  som en tidligere brukte rundt neset.

De neste 2 bildene er tatt fra Norevik med en fantastisk utsikt.
Norevik er også et sted man ikke lengre kjører innom, men suser forbi og inn i enda en ny tunell.

Høyt over havet når en passerer Torvund kan en på andre siden av viken se enda en gård som ligger høyt oppe.
Den ligger på Rå som stedet heter og eg har mange ganger tenk eg skal ta en tur opp dit men har enda til gode å gjennomføre den tanken. Når eg bruker zoomlinsen på kamera får eg et bedre bilde av ene huset der oppe og jammen fyrer de i ovnen denne flotte soldagen.

Så er det på tide å kjøre om bord i ferja som tar meg over Sognefjorden og den går fra Lavik – Oppedal, en ferjetur på 20 min. som eg i dag tilbringer på dekk i solskinnet.

Det finnes flere flotte gamle hus på Lavik som blant annet dette som ligger i sjøkanten.


Rett ovenfor ferjekaien ligger Lavik Fjordhotell med en super utsikt utover fjorden.

Parabol og trampoline viser den nye tid i det gamle huset.

Lavik

På andre siden av fjorden kan en se brua en kjører over for å komme innover langs fjorden til Bjordal og Ortnevik

De 2 andre ferjene på strekningen Lavik-Oppedal

Bygden Oppedal

Ferjeturen er over og på veien innover mot Instefjord stopper eg på et sted eg mange ganger har stoppet for å ta bilde, en ser da over til Brekke hvor ferja gikk fra før den ble flyttet ut til nytt ferjeleie på Oppedal.



Så er det tid for fjell og tuneller igjen men aller først krysser eg fylkesgrensen  mellom Sogn og Fjordane og Hordaland ved Kringla.

Haugsvær.

Matre.
Langtfra hver dag en stopper i Matre når en kjører denne strekningen for stedet ligger mellom 2 tuneller og det eneste en egentlig ser er at Matre og kraftverk hører sammen.
Men om har tid så kan en se litt mer. Blant annet ligger Bjørn Vest museet her.



Etter å ha kommet gjennom den store Masfjordtunellen er en plutselig til fjells igjen.


På vei ned fra fjellet igjen stoppet eg et øyeblikk på stedet der en tidligere kjørte. Eg husket eg tenkte mange ganger mens eg passerte dette stedet at du verden så øde det var for det store huset som stod der alene, med en enorm trafikk passerende rett utenfor ytterdøren. Etter at veien ble lagt om kan en nå virkelig si det er øde.
Den smale svingete veien opp dalen var en virkelig flaskehals, og om vinteren var det mange vogntog som skapte problemer der.

Nedover og nedover kjører eg for eg skal ned til fjorden igjen og det skal også dette vatnet som renner ut i Osterfjorden

Et lite stopp ved Osterfjorden

Vikanes kai, der måtte eg stoppe igjen.
Det første bilde er fra Storholmen og det andre av brua over til Vikaholmen.

Ikka rart at turen Florø – Knarvik tok lang tid denne søndagen , så mange stopp i finværet.
20 minutt igjen så er eg heime, men det tok nok litt lengre tid med meg da….for det ble noen stopp til  😉
Kanskje det er en ide å ikke bare kjøre forbi alle steder i full fart, men stoppe opp litt og se seg rundt.
Det er utrulig masse flotte steder langs veien, ikke bare hast av sted, men stopp opp litt og nyte det en ellers bare suser forbi.

Ønsker alle en flott start på ei ny uke 🙂

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg