Blir du med på tur ?

God kveld alle sammen.
Sist søndag kjørte eg fra Florø og hjem i et vær som var helt fantastisk mildt sagt.
Og det var godt eg kunne nyte dagen og bruke laaang tid heim og nyte og forevige solen, for siden da har det regnet i bøtter og spann. Regn , regn og atter regn.
Da er det fint å kunne ta frem noen solbilder, for å ikke glemme at jo det var fantastisk vær bare for noen dager siden. Det viktigste er jo ikke å huske regndagene, men solskinnet. 🙂

Så derfor….bli med på en 20 mil lang solskinnstur ! 🙂

Det er så langt å kjøre Bergen – Florø sier noen, nei det er faktisk ikke langt det, og fine veier er det stort sett også.
Eg har kjørt strekningen i 29 år, og eg kan love deg noen ting……veiene er såååå mye bedre enn da og turen tar over en time kortere tid. Visst du ikke trur meg så kan eg ta deg med en tur gamleveien eg,(det av den som er åpen for bil) den veien eg kjørte da eg første gang kjørte dit for 29 år siden. Da skal du nok forandre mening.

Men la oss starte :


Første bildene er tatt utenfor Florø, nærmere bestemt i Mækjevika.
Blå himmel og knall sol og med en kropp som ikke var helt okei bestemte eg meg for en fototur hjem.


I bakken ned mot Storebru tenker eg på venninna mi som bor like ved.


Svarthumlevatnet.
Der fant eg desse to svanene og måtte jo stoppe litt, de såg ut til å nye søndagen med sol.

Neste bilde er tatt i Naustdal og viser fjell som er over 1200 meter.

Mallasvika heter dette stedet rett utenfor Naustal sentrum og helt oppe heter det Kringle og der vil eg nok tro folk har en panoramautsikt 🙂

Eg blir stående en liten stund der på Naustdalsneset, der ser en innover hele Førdestanda mot Førde og sola lager et supert lys på fjorden. Egentlig har veien mellom Naustdal og Førde flere forskjellige navn forskjellige steder men Førdestranda er kanskje det som blir mest brukt og som da menes med hele strekningen.


Vel fremme i Førde bestemte eg meg for å kjøre nedom Haldbrendsøyra for å få en side av Førde en vanligvis ikke ser, visst en ikke skal kjøpe bil da for her ligger det flust med bilforretninger.

Ikke visste eg at det var leiligheter bygget mot fjorden der, lærer stadig noen nytt.
Og neste bilde viser baksiden av butikkanlegg i Førde.

 Nesten på toppen av Hallbrendslia kan eg vise et større bilde av Førde Sentrum

Vel opp svingene kan en helt finne roen igjen ved Bekkevatnet, der er det nydelig og denne soldagen var flere biler parkert der så det var nok mange som gikk tur i område.

Bare et øyeblikks kjøring lengre kommer man til Langelandsvatnet. Der er det nydelig både sommer og vinter synes eg. Om vinteren ligger det is og snødekt vann og om sommeren er der bading.

Neste stopp på turen ble ved alle de flotte gårdene som ligger på rekke og rad. Det heter Lunde der gårdene ligger.

Turen går videre og eg har passert nye veien forbi Sande, enda et sted en ikke kjører innom i dag i forhold til for 29 år siden. Og kommer da til Økslandsvatnet. Her langs vatnet er det også laget ny vei og tunell, så det er best å ta bilde mens en kan.

Lengre nede , kommer denne brua frem…eg nærmer meg nå Vadheim.
Denne brua har nok blitt brukt for mange år siden, kanskje av hest og kjerre, eg vet ikke. Men eg synes det er flott at den fortsatt står der selv om det er laget ny vei.


Elva renner friskt nedover og ender ut i Sognefjorden ved Vadheim.

Vadheim er også et sted man bare passerer på veien liksom. En tar et veivalg, enten ut mot kysten eller så lengre innover langs Sognefjorden. Hva med å stoppe litt ? Hva med å se hva som er der?
Eg har stoppet flere ganger i Vadheim så dette blir bare et kort stopp. Men eg kan spørre : Har du sett dette huset i Vadheim? Du passerer det hver gang du passerer Vadheim.
Det står i veikanten !

Her er også et motiv fra Vadheim

Så flott.
Har du sett dette om du har hastet forbi Vadheim og sett på skiltet at det er litt over 2 mil til ferja?
Kanskje du burde stoppet litt ?

Dette bilde er fra høgden der en ser Vadheim i sin helhet, et lite sted langs Sognefjorden, men et flott sted på en solrik dag.
Der er mye flott å se bare en ser etter.
Da har vi reist fra Florø til Vadheim…..forsettelse kommer…følg med og takk for turen så langt 🙂

Ha en flott lørdagskveld !

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg