Kveld på kirkegård uten dødsangst

Eg er ikke så fink til å besøke mine besteforeldres graver.
Tidligere var eg mye flinkere, da likte eg å gå på kirkegårder, sitte på en benk og bare føle ro.
For eg følte en god ro ved å sitte der.
Men så etter den store angst smellen for en del år siden da dødsangsten gjorde så stort innhugg i angsten så kunne eg overhode ikke gå inn på kirkegårder.
Visst eg ikke da var neddopet på tabletter.


Det var egentlig som å få et trykk rett i fleisen når det plutselig ble slik.
Eg som likte å se på kirker og gravsteder alle steder eg kom og som gjerne tok turen til akkurat kirkegården en stille kveldsstund. Der var det fred….der fant eg ro.

Så med et knips så ble det snudd helt på hode, ingen ro, ingen fred, bare panikk og dødsangst.
Når eg ikke engang kunne bla i en avis fordi eg kom til en side med dødsannonser og da slo angsten til med en gang…hva i all verden hadde eg på en kirkegård å gjøre?
Ingenting.
For der var ingen ro der for meg lengre, for meg ble roen snudd om til uro.
En uro som tok helt over for fornuftige tanker og panikken tok over.

Så det tok tid, lang tid, før eg kunne gå inn på en kirkegård og kunne føle meg nokså okei….
kunne takle å gå der uten at dødsangsten rev og slet i meg og tok fra meg all fornuft.
Nå kan eg gå inn og være der litt og gå ut igjen.
Men roen som var det før, det fredelige ved å være på en kirkegård, nei det kan eg ikke kjenne.
Kanskje det vil komme tilbake, kanskje ikke.

Men denne kvelden da solen laget et så fint lys over kirken og kirkegården, så kunne eg i alle fall stoppe bilen, gå innom mine besteforeldre og min onkels graver, ta noen bilder av kirken og bygden der eg levde mine første år.
Det er i alle fall bedre enn å ikke klare gjøre det og det er eg veldig takknemlig for.

Ønsker alle en fortsatt fin kveld !

 

2 kommentarer
    1. Litt merkelig at jeg kom inn på en blogg med bilder av denne kirka. Jeg var der i forrigårs for å se om jeg kunne finne gravstøtta til bestemora mi. fint sted:)

    2. Johanne: Fint sted kirken ligger på ja, og så rart at du skulle se akkurat mitt innlegg om den kirka.
      Håper du fant graven du leitet etter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg