Rabarbrasuppe eller betong

God kveld alle sammen 🙂
Da er vi komme til den tiden på året at mange plukker inn rabarbra og lager rabarbrasuppe eller kanskje grøt av rabarbra, noen lager syltetøy og det er sikkert flere ting som lages av rabarbraen.
Eg har ikke rabarbra selv  men min bror og svigerinne har og eg såg de såg flotte ut, så eg spurde om eg kunne få litt når de skulle høstes og ho skulle bruke rabarbraen.
Joda det kunne eg og i går kveld fikk eg beskjed om at nå skjer det.
Så i dag fikk eg en kasse med rabarbra….blader. For det var dei eg hadde lyst på 🙂

Og har en først fått det til huset så er det bare å sette i gang, de kan jo ikke ligge til engang eg får lysten over meg så i kveld ble det litt tvungen kreativitet kan en si.

Var vel ikke det eg hadde aller mest lyst til men når en først var komme i gang så gikk det greitt.

Sist eg støpte blader brukte eg vanlig sement og sand blandet.
I dag var eg innom en butikk som solgte noe lignende så da fant eg ut eg skulle prøve en ny blanding.
Eg kjøpte betong fliselim til liming av heller og naturstein.
En 20 kg sekk kostet ca 190 kr.
Eg blandet i litt sand også, for å drøye betongen, hadde vel ca 50 50 med betong fliselim og sand.

Så var det til å blande og lage til plass for bladene, bygge de litt opp med sand under bladet og formet det sånn noenlunde jevnt. Nå var bladene veldig store, så det var ikke så lett å få alt på bladet liggende fint og jevnt så det ble noen bretter her og der på bladene.

Det første eg laget ble ganske så flatt og nr 2 og 3 ikke så mye bue på heller men etter det trur eg dei ble mer og mer skålformede.
Smurte litt olje på bladene før eg begynte å legge betong oppå bladet, dette for at det skal løsne lettere når bladet skal fjernes igjen.

Det ble også laget en blomsterpotte av et håndkle og her var 3 personer i sving , en laget stativet, en dekket til parasollfoten og eg hengte på håndklede så lenge leve fellesskap og kreativiteten 🙂

Så nå er carporten full av bulker, de ser ut som  skilpadder som ligger og sover.
Og der skal de få sove en ukes tid før eg får se det ferdige resultatet. Håper bare blandingen mellom betongfliselimet og sanden fungerer og at de blir sterke og fine.
Så blir det nok betongrabarbrablad tilbake til rabarbra eierne som takk for bladene.
Og forhåpentligvis flotte blader til pynt i hagen.
Deler innlegget på hagesiden, flott side for inspirasjon : https://www.facebook.com/groups/hageglade/

Ha en riktig fin kveld alle sammen !! 🙂

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg