Rollemodeller eller stressmodeller

Riktig god kveld alle sammen denne 16.mai kvelden.

Ja så er det kvelden før nasjonaldagen vår og eg ser for meg kaos i mange hjem med alt som skal være klart til i morgen.
For selv om 17. mai er på 17.mai hvert eneste år så er det nok en god del som ikke er klar med alt enda, men stresser rundt med bunadsskjorter som skal strykes, og også dress skjorter selvfølgelig…og flaggene…kor i all verden er flaggene …eg fant bare to, har noen sett flaggene ?
Husket du å kjøpe kanel til rømmegrøten forresten?
Og så skal det bakes visst du har barn i skulen,  kanskje kake…eller kanskje du skal lage 50 boller ?
Var du heldig med bollene….eller glemte du ene brettet i ovnen for lenge så de kan jo ikke brukes ?
Strømpebukse til deg selv da, husket du å kjøpe det eller satset du på de du hadde for så å oppdage at den ene i skapet er jo feil farge og den andre er jo jammen raknet midt på leggen ?
Og nå er jo butikkene stengt !!!

Og så må jo huset ryddes, for det er jo kjekt med ryddig hus på nasjonaldagen, og kanskje skal du ha besøk av familie på ettermiddagen…og det ser jo ikke akkurat ryddig ut.

Det er nok mange som har vært klar med ting i flere dager men eg tror også det er mange som enda ikke har fått alt i boks. Som springer rundt å gjør klart ting, eller som akkurat nå står og stryker skjorter, eller damper ei bukse som var litt stygg.

Eg kom til å tenke på alt dette tidligere i kveld når eg var innom et senter i nærheten. Ikke for 17.mai ting, nei det var bare for å hente noe til drivhuset.
For så langt er eg kommet, eg har hatt min del av det eg skrev ovenfor, med 5 barn og 17 års aldersforskjell på eldste og yngste så kan eg trygt si eg har hatt mine 17.mai år med masse som skulle klargjøres.
Men tilbake til det eg opplevde i senteret….
jo der var det lange køer på matbutikken, handling i stor stil, med unger på slep.
Andre var på jakt etter 17.mai fløyter med lyd…2 timer før senteret stenger og alle butikker har veldig dårlig utvalg. Springene fra ene butikken til den andre, nei Nille hadde ikke flere, det var helt tomt…”okei da må vi tilbake til den første butikken vi var i” sier vedkommende voksne…med 2 unger på slep.
Eg passerer en mor som sier til sin 4-5 årige datter “bare en butikk til nå så skal vi kjøre hjem”, da er klokken nesten 20.00 i kveld.

Og eg tenker i mitt stille sinn…stakkars unger.
Full rulle til sent på kveld i kjøpesenter og i morra blir en lang lang dag for dere.
Har vi det virkelig så travelt at vi må springe rundt på kjøpesenterne med ungene til langt på kveld, kvelden
før 17.mai?
17 mai utstyr hadde jo butikkene for et par uker siden.
For et stress og jag.
Men kanskje det er okei for ungene, for de blir lært opp til at det er slik det skal være ???????
Det er jo vi voksne som er rollemodellen.

HA EN RIKTIG FIN 17.MAI !

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg