Advendskalendertid

God formiddag til akkurat deg.

Da er vi i gang med åpning av advendtskalendere rundt i hjemmene.
I 35 år har eg laget til advendtskalender , eg brydde meg ikke om å lage kalender til eldste jenta
første året, for eg ser overhode ikke noen grunn for å ha advendtkalender til en baby på 6 måneder.
Da er det i alle fall ikke for babyen en lager det til, men for seg selv, siden babyen verken skal spise
sjokolade eller kan få småting å leke med og heller ikke har bruk for det.
Først var det å lage til ett barn…så 2…3…4 og 5.

Eg har aldri brukt store dyre ting for en kan jo ikke bruke opp pengene på advendtskalender.
Kalenderen er jo som et nedtellingssystem med en liten ting for hver dag og eg klarer ikke forstå de
som bruker 1000 lapper bare for å få til en kalender til et barn, heller ikke til voksne for den saks skyld.

Det er så utrulig masse annet en kan bruke…som ikke koster noe særlig,
en bakedag,
tur i skogen og samle kongler til å lage noe fint,
labber,
strikket lue,
osv.

I en voksne kalender kan en gi en så fin ting som en lapp med gode ord….noen en skal gjøre for
den andre, en filmkveld sammen, osv.


En trenger jo ikke ta helt AV med dyre ting som om hver dag er en fødselsdag nesten, for det er jo
overhode ikke det som er meningen.
Men eg registrerer at det for mange blir mer og mer av den sorten, og det synes eg er trist.
For på den måten lager man et større og større press på å finne ut gaver, ha penger til det, og også
at det blir et press en lager både for seg selv og andre.
Er det virkelig slik at vi vil lære våre barn det ?

Eg for min del ser opp til de som klarer tenke at nei slik vil de ikke ha det, og klarer å holde
seg på et lavt nivå, med en liten luke eller en liten pakke, som en liten nedtelling til den store høytiden.
Desember skal tross alt ikke være en måned med store gaver hver dag, vi skal jo faktisk overleve i januar også.

Ønsker alle en fin 2.søndag i advent 🙂

 

4 kommentarer
    1. Hei det var eit viktig innlegg. Og eg er veldig enig. Lillegutt har pakkekalender. Men det er småting og praktiske ting. Som sokker, ett ar tusjer og stort sett gøy ting. Siden vi har han noen dager no, så er kalenderen med. Det er stor stas med småting. Ha ein fin dag vennen klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg