Husk å bruk dagen

Mandag igjen , og denne gangen siste mandagen i oktober.
Dagene går så fort, ukene raser av sted og månedene er over på et øyeblikk.
Selvfølgelig er det ikke helt sånn, tiden går vel like fort som den alltid har gjort.
Men hvorfor er det da at en føler det går så veldig mye fortere enn før ? Hva har skjedd ?
Er det slik at jo tregere eg blir jo fortere føler eg tiden går?
Eg har aldri klart å forstå det der. For siden tiden går i samme fart som den har gjort hele veien, så må det jo ha noe med oss mennesker å gjøre.
Hører jo stadig folk sier at tiden går så fort.
Klart det kan ha noe å si kor mye vi skal prestere og rekke i løpet av en dag, en uke eller en måned. Mennesker jager rundt hele tiden. Men for de da som ikke er med på det jaget, slik som f.eks meg selv,  hvorfor skal da eg føle så sterkt på at tiden går så fort ?

Det føles som om tiden går fra meg…… koffor føler eg det?
Det føles også som at eg ikke vil kaste bort tid, eg må bruke tiden….koffor ?
Hva er det eg er så redd for å ikke utnytte…..jo tiden.
Det har til og med hendt at eg har sovet til 11 , etter en natt med veldig lite søvn, og da blir eg liksom litt fortvilet over at eg har “kastet bort” tid, flere timer av formiddagen er forsvunnet liksom.

Som ungdom kunne eg ha sovet halve dagen og ikke brydd meg, nå kaster eg bort tid visst eg sover lenge.
Som mor med små barn kunne eg ønsket å sove lenge om morningen, nå uten små barn “mister” eg tid visst eg sover lenge.
Så kan en spørre seg selv hva som er så viktig, hva er det eg skal med den tiden som eg føler eg kaster bort? Og det er da det tragikomiske kommer…..det er slett ikke sikkert eg hadde gjort noe med den tiden om eg hadde vært våken. 
Kanskje eg bare hadde koset meg med et strikketøy og en kopp te på terrassen i nydelig solskinn. Men for meg hadde det vært mer verdt enn å sove i det nydelige været.

Eg har jo kommet frem til at om det er fint vær, og eg sover lenge,
så har eg “kastet” vekk tid eg kunne brukt til å nyte et nydelig vær.
Flere ganger har eg kjent på akkurat det….ikke det at eg har kastet vekk tid eg skulle brukt til å jobbe i hagen….
nei eg har rett og slett kastet vekk tid eg skulle brukt til å NYTE dagen.
Det har blitt mye viktigere å NYTE tiden og BRUKE tiden……det er noe med det trur eg.

Og selvfølgelig kan det settes sammen med at eg vet ikke hvordan dagen min i morgen blir, og det vet faktisk ingen andre om sin dag heller. Men kanskje det er litt på grunn av at eg har en del ustabile dager at eg tenker sånn, kanskje eg blir mer fokusert på bruke dagene.
Men mange tenker nok overhode ikke på slikt, en tar det som en selvfølge at alt skal være likt i morgen som det var i går. 
Noen bruker kanskje så masse tid og energi på å planlegge livet sitt mange år frem i tid, så masse energi at de glemmer å nyte og bruke dagen i dag.
Og da er det noen kloke ord kommer inn og kan si noe i denne dur :
Dagen i går er over, den kan du aldri endre. 
Dagen i morgen vet du ingenting om.
Dagen i dag er din , bruk den.

 
 

4 kommentarer
    1. Så fort så tiden går etter som jeg blir eldre så er det bare så vidt at jeg kan stå opp før jeg må legge meg, når jeg blir gammel. Ha en fin dag i morgen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg