Små valg og store valg

Mange ganger står en foran valg her i livet.
Små usynlige valg, så små at kanskje bare du selv vet om det, skifte av shampoo kanskje, skifte av såpemerke på badet, t-lys fra Nille istedenfor Europris.
Så små valg at de blir ikke registrert noen steder, selv ikke hos en selv egentlig.  Så ubetydelige…merkes rett og slett ikke.

Andre ganger tar en valg som blir registrert både av en selv og kanskje av mennesker rundt en. Kanskje du skifter avis, fra VG til Dagbladet. Eller kanskje du skifter bil, fra Opel til Volvo ?
Begge er ting som blir registrert i systemet et sted. Ikke bare du selv vet om det, men også andre.
Der er masse slike valg.
Men dette er også veldig små valg i den store sammenhengen.

Litt større valg kan være om en skal utdanne seg til tømrer eller elektriker eller kanskje baker?
Skal en tørre å skille seg ut eller skal mengden få bestemme hvem du skal være ?
Skal en tørre å si fra når en ser andre bli plaget ?
Skal en orke å ta høyere utdannelse selv om det betyr mer skole og mindre penger ?
Skal en tørre å  gjøre seg liten og si : hjelp meg eg sliter no og eg trenger deg.

Så kommer de store valgene….
de som kan være så store at det kan være vanskelig å forme dei på papiret, de som kan føles overveldene og ta fra deg energi bare ved å tenke på dei.
De valgene som virkelig setter deg på prøve…….
de valgene som  kanskje
gir ringvirkninger i 20 år fremover.
De valgene som du kanskje skal måtte føle på…..kanskje……
for egentlig vet ingen noe om fremtiden.
Vi vet hva som skjedde i går, og hva som har skjedd i dag,
men ingen vet noe som helst om i morgen og heller ikke de neste 20 årene.
Her er det en virkelig må ta valg…….

4 kommentarer
    1. Det er et viktig tema du tar opp, det å ta valg, hva en skal velge, å ikke ta valg er også et valg. Ha en riktig god fredag.

    2. Da fikk jeg noe å tenke på til kaffen.
      Nå er jeg heldig som har det meste bak meg.
      Å tørre si ifra kan man lure litt på om man skal enkelte ganger.
      Jeg gjør det, men populær blir man ikke hverken i det sosiale liv eller på arbeidsplassen.

    3. Naomi: Så absolutt et valg å ikke ta valg også, og valget en da tar gjør at eg mener en ikke bør klage på valget en ikke tok heller 😉
      Ha en flott fredagkveld 🙂

    4. Atle: Synes du gjør et smart valg når du tørr si fra.
      Og dessuten….det er ikke noe poeng i å skulle være populær heller alltid. 🙂
      Også et flott valg å tørre være upopulær synes no eg 🙂
      Ha en fin fredagkveld 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg