I dag var eg 25 år

Egentlig så var eg sliten kl halv 12 i dag da vi kom tilbake fra Førde, men det skulle vise seg at dagen skulle by på rikelig mer utfordring. Tenkte eg skulle nå være smart å prøve å slappe av litt men hadde bare akkurat sovnet når ene sønn min ringte. Pratet litt med han og klarte ikke sovne igjen etterpå. Tankene kvernet rundt ang møtet eg hadde vært på i dag tidlig, om tenner og kjeveortopeder og egentlig alt mulig.

Så ringte telefonen og hode skulle innstilles på en annen slags samtale og andre tanker.
En skulle skru tiden langt tilbake……. tilbake til 1988……og det føles som et helt liv siden 1988.
Eg var 25 år da, i 1988…… det er faktisk over halve mitt liv siden.
Det er rart å plutselig skulle se så langt tilbake, stige så mange skritt tilbake og gå inn i den tiden igjen. Det er jo utrulig masse som skjer i et liv fra 1988 til 2015, da kan en jo med riktighet si at det var jo i et annet århundre, og en får også en sterk følelse av kor fort årene har gått, og kor gammel en egentlig har blitt nå.

I 1988 var eg 1 år yngre enn min eldste sønn er i dag.
I 1988 hadde eg 2 barn, på 8 og 5 år.

Nå i dag i 2015 , som 52 år har eg 5 voksne barn og 8 barnebarn i alderen 0-15 år
Litt av en utvikling på de siste 27 årene.

Men tilbake til telefonsamtalen…..eg gikk 27 år tilbake i tid, som om eg tok et stoooort steg bakover,
tilbake i tid, og skulle se på livet .
Så rart, først kommer der bare litt tanker, men etter hvert kommer det mer og mer.
Eg kan gå ned til de minste detaljer som om det var sist uke.
Det er sikkert noen som svever på rosa skyer gjennom livet, men mange møter jo både storm og uvær på veien og eg er nok i den siste kategorien.
Men det som ikke knekker en gjør en sterkere har eg hørt.
 
Samtalen varer og varer, og ingen ganger var der noen pauser der en lurte på hva en skulle si, for det gikk helt av seg selv.
Men ingen hadde sagt til meg at etter at samtalen var slutt skulle tiden på mobilen vise 87 minutter, og kroppen var helt gåen.
En trenger ikke springe til fjells for å bli sliten, en kan ta en lett joggetur gjennom livet og være like utslitt.
Ser virkelig frem til litt søvn no.
En riktig god natt til alle.

4 kommentarer

Siste innlegg