Kalvefødsel


Mandagskvelden bestemte eg meg for å bruke til gårdsbesøk, men siden eg er den fotogale eg er, tar en halvtimes kjøretur kanskje en time, fordi eg må stoppe her og der og ta litt bilder.
Turen i går var ikke noe unntak. Det var en nydelig dag i går med knallblå himmel og kveldens solnedgang ble jo da like flott så klart.
Det er så herlig med slike høstdager med nydelig vær. 🙂

Så halvtimes kjøreturen ble mer enn halvtimen også i dag og derfor kom eg midt i fjøsstellet når eg endelig kom frem. Det er koselig når det er småkalver i fjøset. De er jo ikke akkurat rolige modeller, veldig sjelden at de står helt stille mer enn 2 sek og en kan være ganske sikker på at de rører på hode akkurat idet en trykker på knappen på kamera.
Så det ble tatt massevis av bilder for å klare å få 3 fine bilder av de 3 kalvene som gikk sammen i den store stekken.

Eg synes det er så flott at de setter navn på kalvene etter hvert som de blir født i år.
Det er kjekkere å knytte seg til en kalv og senere ku med navn ,og ikke bare et nummer.
I dagens system har stort sett kuene bare nummer, mange steder melket av roboter og det er ikke mye forhold en får til en ku. De er til for å skaffe melk, thats it.
Tidligere hadde bonden og bondekona, et mer spesielt forhold til hver enkelt ku. De visste hvilken ku som var snillest, roligst , hissig, mest vimsete osv.

Da eg kom til gården for første gang for ca 27 år siden da var det navn på alle kuene.
Men da fikk de ikke navn som kalver, navnet fikk de vel stort sett ikke før de var kviger.
Det var min tidligere svigermor som fant navn til kvigene.
Vi snakket litt om det i går kveld, at mange av kunavnene sluttet da f.eks på …..ros.
Noen av navnene eg kan huske akkurat nå er f.eks Bliros, Rosa, Rosalin, Litago, Raudros, Stjerne, Stjernekolle, Svartros, Fagros, Svartsi.

Senere hadde vi en periode tidlig på 90tallet der døtrene mine var ivrig med å sette navn på dyrene og da var vi inne i en periode med mer moderne navn som Madonna, Linnea, Ramona . De prøvde jo blant annet å få sitt eget navn innbakt i navnet til kuene.

Senere på kvelden fikk eg til om med fotografere en nyfødt kalv.
Skulle jo ønsket eg hadde fått tatt bilder av hele fødselen, men det ble ikke denne gangen.
Kalven som ble født var en stor oksekalv, og den var virkelig stor.
Den fikk allerede i går kveld navnet Truls.
Litt artig siden vi hadde snakket litt tidligere på kvelden om tv programmet som starter neste uke med Truls Svendsen.

Truls skal få sitt alle første måltid og den råmelka er vel det viktigste måltidet i en kalvs liv.

Men ikke bare kalven liker råmelk, det er veldig mange som liker å lage råmelkspudding.
Etterspørsel etter råmelk er nok noe mange bønder opplever, men det kan være like viktig å fryse ned råmelka til evt bruk til andre kalver der kua ikke har nok råmelk til kalven.

Men ikke bare kalven fikk god mat, eg fikk både nybakte skillingsboller og nybakt rullekake i går kveld.
Nydelig gode begge deler 🙂

4 kommentarer
    1. naomi: Takk til deg. Ja det var koselig at kalven ble født akkurat når eg var der, men eg skulle jo gjerne ha tatt bilde av hele fødselen, men det får bli en annen gang kanskje 🙂
      Ha en fin dag du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg