Drivhusfødsel !!

Drivhusfødsel ja….neida eg har ikke født i drivhuset.
Eg har ikke født i heletatt, og eg akter heller ikke å føde mer enn de 5 gangene eg har født,
har gjort jobben min på det området og vel så det. 🙂

Men det er Drivhuset som er født.
Eg har ønsket meg drivhus siden i 2001, alltid visst korleis eg ville ha det også, men det har aldri blitt noe drivhus før nå. Egentlig så ville eg ikke ha et plastikkdrivhus, men jo eg visste jo at det var det enkleste.
Men ikke det billigste.

I fjor sommer var eg på en fototur da eg plutselig såg noen som skiftet vinduer i et gammelt hus.
Etter å samlet litt mot gikk eg bort til de og spurde om de skulle bruke de gamle vinduene. Nei det skulle de ikke, om eg hadde lyst til å ha dei ? Ja absolutt !
Så slik endte eg opp med carporten full i gamle vinduer for et år siden.

Siste uken i oktober startet “svangerskapet ” til et bilde av et drivhus som kun fantes i hode mitt.
Eldste sønn min laget en ramme av noen svære planker eg fikk av min mor. ( som egentlig ikke var hennes, men det husket ho jo ikke)

Slik ble “svangerskapets” første måneder, vinteren kom og eg ventet på våren mens eg stadig ymtet frempå om at eg behøvde hjelp til drivhusbygging. Tror ikke det var mange som følte seg så veldig fristet, det ble sett på som masse arbeid. Og trur ingen såg bilde i hode mitt.

Våren kom og eg støpte fast mange søylesko. Sønn min hadde merket med kryss alle stedene han mente det skulle være søylesko. Så da ble det graving av hull og støping.

Etter det ble gulvet lagt og det var yngste datteren min og eg som gjorde det. Det var fort gjort og det ble laget hull der eg ville bygge ned kasse så eg kunne plante direkte i hullet.

Dager og uker gikk før “svangerskapet” ble mer synlig, men så plutselig….så skjedde det ting.
Yngste datteren påstår ho bare var der og plaget når kjæresten hennes og eg startet å reise vegger.


Det var utrulig kjekt å se første veggen var oppe 🙂

Vegg to var veldig rask å sette opp, 4 store vinduer.
Bror min med familie kom en tur på besøk for å sjå om det var noe framdrift med drivhuset.
Min bror hadde sin klare mening om hvordan vinduene på vegg 3 skulle stå, så derfor viser det på bildet korleis han har lagt vinduene. Og slik ble de satt opp. ( da fikk jo han bestemme litt også 😉 )


Under de små vinduene blir det bare vegg, drivhuset står helt i grensa til nabotomten og det kan jo være okei å gjøre det slik.
Så gikk det ca 14 dager og eldste sønn var på besøk igjen og jammen var han så snill at han laget alle takstolene for meg, og satt opp en. Og forklarte så hvordan resten skulle være.

Få dager senere kom kjæresten til yngste datteren, med seg hadde han dør til drivhuset, ikke hvilken som helst dør, men dør som tidligere har stått i hotell Alexandra i Loen.
Eg har nå ei dør i drivhuset som er bedre enn terrassedøren i huset. 😉
Vi satte opp stenderverk , og døren og resten av siste veggen.

I samme runden satt vi opp alle takstolene
Det har blitt et hus !!!!

Da har eg fått masse hjelp og kan jobbe en del aleine fra nå. 
Eg setter opp kledning og legger lekter på takstolene.
 
Så skal jentene legge tak, min søster og eg setter i gang. Klipper takplater og skrur de fast,
ble eg som klippet mest og søsteren min som skrudde taket.
Plutselig kom min bror med familie igjen, han har det med å sjekke om me jobber han. 🙂
Og jammen klatrer han opp på taket og tar arbeidet med å skru fast takplater han også.
Snakk om samarbeid !

Selv om det er en del igjen for å få drivhuset tett og så fikse innsiden av huset, isolere, tette rundt vinduer, all maling osv. er det en fantastisk følelse å se at det står der, gulv, vegger og tak, utrulig flott.
Eg har jo ikke sag så eg kan slisse bord, så eg møter motstand med en gang en kommer til slikt.
Ser for meg mellomste sønn min, i kvitskjorte og vest og dressbukse….slisse kledningsbord for at mamma skal få på plass siste kledningsbordet.

Eg kommer inn en kveld og ser på finn.no at noen selger 2 stoler i Bergen.
Budalsstoler står det, eg aner jo ikke ka det er, 100 kr pr stk. Eg ringer og får en avtale om å hente stolene, de vil jo passe perfekt inn i det gammeldagse drivhuset mitt.
Når eg kommer og henter stolene viser det seg at de har 4 stoler, men vil bare selge 2 av de. De andre 2 vil de nemmelig bruke fordi de vil bygge seg et gammeldags drivhus av vinduer. ( Utrulig tanke de har !!!)
Så for 200 kr blir eg eier av 2 budalstoler, fikk fortalt etterpå at en ny Budalstol i dag koster over 1000kr.

Eg jobber både utvendig og innvendig i drivhuset.
Inne bygger eg rundt det ene hullet i gulvet, først med planker som passer, så knottplast, og til slutt ny god jord før eg kjører til gartneriet og kjøper drueplanten eg hele tiden har visst skulle stå i det hullet.

Bordet er et rundt gammelt svart Ikea bord, kvit duk kjøpt på garasjesalg for 20 kr. , lykt 50 % på Nille, potte for 10 kr på bruktbutikk , pelargonia i, hengende t-lysholder  arvet etter min far, gammelt litermål etter min bestemor, gammelt tefat fra Danmark. En herlig blanding av nytt men mest gammelt.

Denne er kjøpt av ei venninne av yngste datteren min. Venninna brukte slike til små vaser i bryllupet sitt.

Dette skatollet ble veldig spesiellt for meg.
Onkelen min, den siste av mine onkler, døde nå i sommer. Han var møbelhandler og jobbet med å selge møbler hele sitt voksne liv. Dette skatollet er en av de første møblene han kjøpte selv, før han startet som møbelhandler. For meg er dette skatollet veldig spesielt, slik han var spesiell.
Alltid med et smil på lager onkel Olav, tusen takk for den du var.

Skatollet blir malt.

Bladholderen kom endelig til sin rett. Kjøpt på finn for noen år siden, selvfølgelig må den fylles med blad om hagen.

Selv om eg ikke er ferdig inne, så må eg lage det litt finere ute.
Pallekarm med duk i bunnen, fyllt med jord , stauder og klatreplante…..satser på nydelig blomstring neste år. 🙂

“Svangerskapet” er fullgått og vel så det…..eg er fortsatt ikke ferdig for det er veldig mye arbeid.
Det skal tettes mest mulig, og det skal inn varmeovn så temperaturen ikke kan krype under 5 grader.
Her skal nemmlig masse fuksia overvintre og de tåler ikke frost.

Eg har jo lovet alle involverte innvielsesfest….det kan bli artig det, 2 budalsstoler og 2 krakker fra Nord-Norge….det går fint det 🙂
Drivhus babyen er til og med testet i mørke…..

Nydelig ! 🙂

Tusen takk :
Ove Jonny Erstad Sundal
Linn Therese Erstad
Rune Sande
Elin Erstad Kartveit
Jan Thore Erstad Kartveit
Bjørn Tore Erstad Sundal

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg