Hvem er sjefen….Humla eller eg ?

For 5 år siden plantet eg en av mine Humle planter i en stor blomsterkasse.
Eg synes Humle er nydelig, og den vil for alltid være et sterkt minne til min familie i Nord Norge.
Eg har ikke nøyd meg med å ha en slik plante, neida eg har flere stykker men det fleste er plantet i store potter.
Humle er jo en klatreplante så den ble plantet i enden på kassen som ble laget for å få opphøyd bed, slik at den kunne klatre opp etter et armeringsjern og videre over en bue der den møtte enda en Humle plante som hadde blitt plantet i bakken på plenen.
Joda det såg så flott ut……første året det stod slik, og også andre året.

Kom noen små skudd av Humle opp her og der ellers i kassen men de skuddene rev eg raskt bort for Humlen skulle bare være på enden av kassen.
I resten av kassen var det plantet Akeleier, en hvit Rosebusk, Stokkroser og en Pipeholurt klatreplante i andre enden.

Tredje året begynte eg å få problemer med mye spredning av Humle men eg fortsatte å rive bort det som kom opp der det ikke skulle og til slutt føltes det som en kamp mellom Humla og meg.
Den kom opp mer og mer, surret seg rundt Stokkrosene, inni rosebusken og tok helt overtaket der Pipeholurten skulle stå og vokse alene.

I år var det altså femte året og nå ….nå bestemte eg meg at eg skulle vinne kampen.
Nå måtte Humla vekk fra bedet enkelt og greit.
Enkelt og enkelt fru blom…..når Humle har fått gjort skikkelig innhogg med et hav av røtter, da er det ikke lenger enkelt å fikse det.
Da var det bare en ting å gjøre og det var å renske hele kassen fullt og helt.
Alle røtter fra humla skulle fjernes og en kan trygt si det var litt jobb.
Bilde under viser et snitt i kassen der eg har tømt kassen for 1/4 av jorden og der kan en lett se hvem som er kongen i blomsterkassen…..jo Humlen.
Røttene var enorme rett og slett og i kassen som nesten er 2 meter lang hadde den full kontroll og totalt overtak på alt annet i blomsterkassen , se bare selv, alle røttene en ser er fra Humla og dette er ca en halv meter fra der Humla var plantet.

Eg hadde arbeid 2 fulle dager med å sortere ut jord og røtter, tømme kassen helt for så å fylle på jord uten røtter av Humle og plante ned de andre plantene igjen.
Men IKKE Humle nei !
Den ligger her på bilde under, sjefshumla som trodde den skulle  vinne over alle de andre plantene i bedet og som hadde klart det om eg ikke hadde gjort noe med det nå.

Så nå skal det bygges en egen kasse til denne Humlen så den skal absolutt få vokse og gro, men ikke på bekostning av alle andre planter.
Konklusjonen er enkel : plant Humle for seg selv, ikke i bed med andre planter slik eg gjorde.

Dette er sikkert noe mange har fått erfare men det kan også være mange som ikke tenker over dette når ting plantes. Derfor poster eg dette innlegget på gruppen Hageglade på Facebook også.
Link til gruppen https://www.facebook.com/groups/hageglade/

Ha en fin mandags ettermiddag og kveld alle sammen 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg