Herlig soldag i Bergen

I formiddag fikk eg en telefon fra søsteren min, ho hadde lyst til å ta en tur til byen,
ikke en tur for å gå på shopping men en tur for å nyte den flotte soldagen, gå tur i Bergen rett og slett.
Om eg ville være med ?
Selvfølgelig ville eg være med om det ikke var shopping ho skulle på, for det er jo ikke helt min greie.
Eg vil vel nesten påstå at en blir mer sliten av noen timers shopping enn en blir av å gå tur ute i mange timer.

Som sagt så gjort og vi kjørte til Åsane og tok buss derfra og inn mot Bergen.
Vi hadde tenkt å gå av i Sandviken, men vi havnet på en buss som gikk alle de gamle veiene og rundt Eidsvågsneset med et hav av fartsdumper og det gikk ikke lang tid før vi var bilsyke begge to så vi gikk av en del stopp tidligere, nemlig ved Gamle Bergen.
Der hadde ikke søsteren min vært tidligere så det passet jo helt fint egentlig, vi kunne gå derfra og til sentrum vi.

Litt bilder fra Gamle Bergen


Utsikt fra Gamle Bergen

Hurtigruten ankommer Bergen

Etter en rundtur i Gamle Bergen startet vi turen mot sentrum.
Innom en matbutikk i Sandviken og kjøpt oss lett lunsj,  noen fiskekaker og litt Byggrynsgrøt i yoghurtstørrelse.
Deretter tok vi turen til Måseskjæret for å spise lunsjen.
Nydelig vær….og så stille det var her ??? Vi er jo i byen men det er helt stille.

Herlig hjertefiskekake …..finnes et hjerte i alt

Over broen der…det er det som er måseskjæret.
Snakk om å bo i sjøen…..


Deretter gikk turen videre i Sandviken og vi gikk ikke lenge før vi fant denne damen

Madam Felle.
Det er sikkert mange som forbinder Madam Felle med puben Madam Felle  på bryggen….
men dette er den virkelige Madam Felle.
http://www.bergenbyarkiv.no/bergenbyleksikon/arkiv/14326518
Turen går videre i trange smug…

og der finne vi blant annet dette huset :

Ser kanskje helt normalt ut på bilde men vi reagerte fort på den ytterdøren…..den var lav,
så eg måtte bort og måle den opp mot meg selv og den var nok 1,70 m høy så eg måtte nok husket å bøye meg om eg skulle inn dit.

Sandviken brannstasjon, et gammelt bygg som var ganske utdatert innvendig men som i 2017 ble ferdig etter en oppfattende oppgradering.
Og rett ovenfor den ligger Sandviken kirke fra 1881.
Denne kirken har eg ikke sett tidligere og eg synes den var veldig flott. Den er utvendig bygget i granitt.
Innvendig fikk vi ikke sett den, men mener det stod noe om at 16 mars åpnet den etter noe oppussing innvendig.


Nedenfor kirken finner man denne statuen av Sandviksgutten.

Turen gikk videre og vi nærmer oss Skuteviken og Sverresborg festning


Sverresborg festning !


Utsikten fra festningen er upåklagelig.
På bilde under ser man både Fløyen og Ulriken


Så etter å ha vært på Sverresborg og gått gjennom Bergenhus Festningsområde var vi på bryggen.

Gikk litt rundt i sentrum, spiste litt og hadde en nødlading på mobilen
+ en liten “samtale” med Varg Veum før vi satte oss på buss tilbake til Åsane.
En veldig fin tur med masse å se og koselig selskap.

 

5 kommentarer

Siste innlegg