Plommer, plommer, plommer

Det har vært …og er fortsatt…plommetid.
Nå er blåplommene ferdige og Victoria plommene står for tur. Eg er jo ikke glad i å spise Victoria plommer for eg synes rett og slett de er temmelig smakløse.
Men for en nydelig plommegrøt en får av de.


Plommegrøt av blåplommer med masse forskjellig krydder i.

Men blåplommene, de er jo nydelige og eg har fått laget mye av plommer så langt i år,
plomme syltetøy, plomme dessert, plommesaft, plommekake og plommelikør.

Oppskriftene har eg hentet fra internett og der er en god del å velge mellom. Min konklusjon etter dager på kjøkkenet med plommer er at det enkle kanskje er det beste.

Plommedessert.
Laget en plommedessert der det var så masse krydder ingredienser, allehånde, anis, kanelstang og enda flere sorter og resultatet var en merkelig smak av mange smaker. Deretter laget eg en helt enkel, men bare plommer, sukker og vann + litt tykningsmiddel og den smakte nydelig. Men smaken er jo så forskjellig, det eg liker er jo ikke samme som andre liker.


Plommegrøt av Victoria plommer

Plommekake !!!
Det er godt det 🙂
Hadde ene datteren med familie på besøk sist helg og hadde laget plommekake og eplekake av plommer og epler fra hagen her og en kan trygt si plommekaken ble en favoritt. Det ble spist en på fredagen og en på lørdagen og i tillegg fikk datteren med seg en når ho reiste.
Rett og slett nydelig med krem til.


Litt mye stekt på toppen, men nydelig

Plommesyltetøy.
Det var noe eg hadde bestemt meg for å lage og som sagt så gjort.
I oppskriften på nett var det ikke noe tykningsmiddel og et tilsatte nok litt for mye vann så eg slet med å få syltetøyet tykt. Kokte det vel og lenge for å få litt tykkelse på det men det blir nok spist med teskje fra fatet for ble litt tynt for å legge på skiven tror eg. Tok bare en smaksprøve av det før det ble hatt i bokser og frosset ned.

Plommesaft.
Når du har jobbet med plommer fra tidlig dag og timene har gått og en fortsatt har flere kilo igjen på benken,
ja da ble det plommesaft.
Enkelt, fort gjort og knallgod rett og slett.
Bortsett fra  noen desiliter til bruk med en gang ble saften også frosset ned.

Plommelikør.
Etter turen til Gdansk og kjøp av billig sprit i Polen kunne eg også sette plommelikør.
Var ikke så lur da eg trykket mye for mye plommer i norgesglasset så eg ikke fikk plass til nok sukker og alkohol, men fordelt over på 2 glass + litt mer plommer til glass nr 2 så fungerer det nok bedre.
Så må glasset bare snues på av og til og så blir det nok plommelikør til jul.

Plommer er også frosset ned i poser som en kan ta opp og lage noe godt av når vinteren kommer.
Blir nok plommekake vil eg tro 🙂

Ha en flott dag alle sammen !

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg