Trollstigen

Å kjøre langs norske veier er mye opp og ned og sving her og sving der,
av og til kan man nesten føle man kjører i sirkler fordi det er så mange svinger.
Eg har tidligere kjørt mange svingete veier og mange nedoverbakker
men å kjøre Trollstigen slo alt.
Det var spennende , ei stund følte eg spenningen ble vel stor, men det gikk heldigvis over
og nå når eg tenker tilbake og ser på bildene så må eg si det var noe magisk.

At det virkelig er blitt laget en slik vei er jo helt utrolig.
Det som startet som en sti for flere hundre år siden ble til slutt en kjørbar vei som ble
åpnet av kong Haakon VII sommeren 1936.

Gjennom 11 svinger beveget vi oss fra 850 meter og nedover.
Hver av svingene har sitt eget navn og Trollstigveien er i dag en av Norges mest besøkte
turistattraksjoner.
I 2014 ble det f.eks registrert 853.000 reisende på Trollstigen

Litt bilder fra Trollstigen.
De fleste tatt fra utsiktsplatået før vi startet nedkjøringen.

Og et par bilder fra et stopp nesten nede :

En spennende tur !

Ha en fin kveld 🙂

 

10 kommentarer
    1. Hei. Det er noen år siden vi kjørte Trollstigen. HAr kjørt der mange ganger. spesielt dei åra eg bodde på Åndalsnes, men det er lenge sidne. Vart noen turer da vi Bodde i Stordalen også. Men vi har vel ikkje kjørt der på 15-20 år. Hugser faktsik ikkje sist vi kjørte der. Må ha vore når ungene var små.
      Flotte bilder. Greit å samle dei på eit innegg, så har du å sjå tilbake til. Ha ein ny fin dag og god helg

    2. gretashobby: Tusen takk for kommentar. Var en spennende tur og for meg var det på grensen til FOR spennende ei stund. Er ikke god på høyder og det merkes rett etter vi hadde startet nedstigningen. Men gikk over og føyer seg inn i rekken blant det flotteste så langt i bobil turneen.
      Ha en fin fredagskveld ?

    3. Mariann Sæther Tokle:
      Da har du nok kjørt den veien mange ganger sikkert. Det var første gang for meg og vi overnattet på en rasteplass mellom Isfjorden og Åndalsnes. ..Et nydelig sted.
      Ha ei riktig god helg ?

    4. Da så du nesten rett på huset mitt 🙂 Jeg bodde på andre siden av sjøen, helt nede ved veien, etter at du hadde passert svingen rundt fjorden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg