Noen har stort behov for syndebukker

Mandag morgen og trøtt i fjeset !
Merkelig at en skal være trøtt etter å ha hatt en så slakk søndag kan man kanskje si, men når en da avslutter søndagen med å se film halvveis til mandag….ja da blir det nok slik.
Kunne jo sovet lengre, men nei ….det kunne eg ikke.

Venter nemlig en telefonsamtale i dag , og kortid den kommer vet eg ingenting om.
Men eg tok ikke sjansen på å sove og så ringer telefonen og en skal ha telefonmøte rett fra sovende
tilstand…uten at de små grå er surret i gang, nei det vil eg ikke.

Eg har ventet 1 1/2 uke på å få legge frem det eg skal legge frem i samtalen og det er veldig greit
å være litt forberedt.
Rollen min som den gode hjelper er nødt til å endres, det hjelper ikke at alle andre sier en er snill
og gjør bra ting når det ender opp med at en blir behandlet som dritt.
Eg er jo fullstendig klar over at mange mennesker trenger syndebukker å legge skylden
for alt som skjer på, men det finnes en grense for alt.
Og faktisk til og med for meg.
Kamelen sitter fortsatt fast i halsen og sparker vilt.

Eg har vel ikke hatt noen grenser, fordi eg har hatt mulighet og være tilgjengelig alltid
så har eg på en måte lagt meg klar for hugg etter hugg.
Men nå er eg nødt til å dra nye grenser for meg selv,
eg må ta litt mer vare på meg og ikke bare på andre.
Hva det vil resultere i for personen eg har vært tilgjengelig for er foreløpig usagt,
men at der vil bli en endring er helt sikkert.
Så telefonmøtet er et ledd i endringen.

Det tragikomiske oppi alt sammen….
det er at det allerede har blitt sagt fra personen som trenger hjelp
og som behandler meg som søppel……
at skjer der en endring…………….så er det min skyld det også.
Så til og med frem i tid….
er skylden lagt og syndebukken plukket ut.

Ønsker alle en flott mandag 🙂

 

9 kommentarer
    1. Uff da så leit. Håper at det går greit med telefonmøtet.
      En skal ta vare på seg selv også og ikke bare strekke seg og hjelpe andre. For hvem hjlper en dersom en selv trenger påfyll?
      Sender deg en klem

    2. tepausen.blogg.no: Takk for klemmen.
      Sitter fortsatt og venter på at det telefonmøte skal finne sted. Ble ikke satt opp til men sagt de skulle ringe meg i dag.
      Ja eg har dessverre ikke mer å gi av meg selv, problemene spiser opp all energi eg har.
      Ha en fin mandag. 🙂

    3. tepausen.blogg.no: Til slutt ble eg lei av å vente og ringte selv istedenfor å vente på at vedkommende skulle ringe. Da fikk eg vite at vedkommende ikke var på jobb i dag. Jaja…sånn kan det gå 🙂

    4. Det er veldig viktig å ta vare på seg selv når man har med psykisk syke personer å gjøre. Det er vel dessverre slik, at de mister gangsyn og kun har seg selv i tankene (noen ganger iallefall) Jeg har også en dement mor som suger masse energi selv om hun ikke er utakknemlig. Det er jo også trist å se at den man har kjent som mor hele livet på en måte “forsvinner”. Jeg tror det er viktig å skille mellom person og sykdom også, hvis det er mulig, så trenger man ikke bli så såret. Jeg er glad for at du kan få hjelp og avlasting nå (har forstått det sånn?). Masse lykke til Marianne. Klem

    5. Vigdis: Tusen takk for kommentaren fra deg. Eg ville gjerne ha skrevet privat melding til deg men det får eg vel ikke til siden det ikke står blogg eller epost på deg.
      Eg vet ikke enda hva det er mulig å få av hjelp, men uansett så må eg gi meg , det er ingen vits lengre når en får skyld for alt. For meg er det ikke noe nytt at min mor ser kun seg selv, slik var det også før sykdommen. Ei stund trudde eg det kom til å bli annerledes , for der var en mildhet som aldri hadde vært tilstede før.
      Takk for gode ord. Ha en fin dag. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg