Om å bytte stue

Ja da har denne dama bytta stue.
Det kan være lurt det av og til….det har eg både hørt og erfart selv.
Forandring fryder sies det.
Er jo ikke alltid så mye som skal til, en trenger ikke reise verken til utlandet eller
til en annen landsdel, byfolk tenger ikke å reise på landet og bønder trenger heller ikke
reise til byen…..for å få forandring.
Av og til er det rett og slett nok å bytte stue…..selv om det ikke er lenger enn til naboen.

For det handler jo ikke om å reise langt det å oppleve ting, det en trenger kan en kanskje
oppleve med å ta en tur til en venninne eller en venn.
Det kan være så enkelt som litt koselig prat over et par kopper te og noen tørre kjeks,
og når en kommer hjem igjen kjenner en at den turen var akkurat den forandringen en
en trengte den dagen.
Det kan hende det spesielt gjelder de som bor aleine, og går lei av å snakke med seg
seg selv og kattene, som går i et mønster som lett blir en vane. Og så blir vanen  litt kjedelig
enkelte dager.
Kattene er ikke så gode på å lage gode diskusjoner heller…..
Joda nå snakker eg visst om meg selv …for eg snakker med kattene men det er slett ikke
alltid eg er fornøyde med diskusjonene våres. Eg synes mange ganger eg  gir mer av meg selv
i samtalen enn katten som bare ligger på sofaen og maler og ser på meg.

Så eg tok meg en busstur.
Buss er gøy, spesielt ekspressbusser med gode seter.
Noe så enkelt og avslappende.
En setter seg ned, det forventes ikke noe av en, en trenger ikke følge med på veien
engang, en kan sitte og glo ut vinduet på siden og ingen skriker til en fordi en holder på å
kjøre utfor.
Ingen maser om at en kjører for fort…og heller ikke for sent.
En sitter høyt og ser masse som en ikke ser i en personbil, og er en så heldig å få sitte
på noen av de fremste rekkene så har en panorama utsikt.
Og der kan en bare sitte og nyte utsikten, oppdage ting en aldri har sett før,
strikke litt, sove litt og kanskje spise litt.

En kan plugge ledningen til pcen i veggen og en har strøm hele veien, så noen velger
da å se episode etter episode av Grey’s Anatomy istedenfor å se ut vinduet på alt det flotte
vi passerer, men det er jo lov, det er jo valg vi tar.
Eg er av de som ikke ser Grey’s Anatomy……
ikke sover….
men suger til meg inntrykk av alt eg ser på veien.

Hvorfor ?

Jo fordi Grey’s Anatomy er ikke virkelighet…..
Sove kan eg gjøre når eg kommer frem….
Oppleve…er det eg gjør…se og oppleve…her og nå,
og jo mer en ser……jo mer ser en.


Ha en fin fredag

 

7 kommentarer
    1. Jeg måtte lese 2 ganger for nå ble jeg skremt, takk og lov for at jeg stavet riktig. :)) trodde nemlig du så på den anatomigreie vettu. Puh. vi livsnytere koser oss med norsk natur vi da.
      Idag er det fredaspils og noe rødt i glasset.
      Jeg skal lage noe godt av en laks til middag 😉
      Ha en fin kveld om jeg skulle holde munn ikveld :))

    2. Atle Lundhaug.: Nei går nok i natur hos meg ja…..og fotofrelst som eg er ser eg jo motiv alle steder, det blir bare verre og verre 😉
      Siden eg …uten bil…har dratt langt inn på ven vestnorske landsbygde uten butikker så håper eg husets folk har ei pils til meg også…..for eg tenkte ikke på at det var helg i dag.
      Ha en koselig kveld i heimen med god mat og drikke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg