Det perfekte juletre


Den siste tiden har mange mennesker vært på jakt etter årets juletre til hjemmet.
Det perfekte treet…..verken mer eller mindre.
Treet som får øynene til å skinne.
Det skal ikke være for høyt…..og ikke for kort.
Det må ikke være for bredt….og i alle fall ikke for langt mellom grenene.
Skjevt må det i alle fall IKKE være.
Kort sagt det perfekte juletre….. for øyet som ser.

Men heldigvis har vi forskjellige øyne, ellers ville jo alle hatt det samme treet.
Men ikke to tre er like.
Det finnes like mange forskjellige trær som det finnes forskjellige mennesker.

Nå dyrkes jo trærne frem og klippes og formes fra de er små.
Akkurat som vi mennesker dyrker og former våre barn, for å gi de samme grunnverdier.
Men allikevel blir ingen like.
Slik er det også med juletrær.

Eg ville ikke ha det perfekte juletreet.
Eg ville ha et annerledes juletre……Ikke slikt som alle andre har.
Julen 2014 hadde eg en stor einebusk og for meg var den veldig spesiell og eg ville ikke ha byttet
mot noe som helst forklippet juletre.
Eg kunne ha sunget ” så går vi rundt om en enebærbusk”…..og ment det eg sang.

Einebusk 2,20m …..mitt perfekte tre 2014

I år sa eg at eg ville ha et “annerledes” tre…og jammen fikk eg det også.
Helt fra eg såg treet tenkte eg på det som et tre som voks opp sammen med andre tre……
men som ikke ble som de andre.
Kanskje treet manglet noe som gjorde at det ikke fikk vokse opp og utvikle seg slik
alle rundt seg, treet ble ikke fint nok.
Det fikk et handikap, bare de 2 nederste grenene ble slik som på andre tre……
etter det voks grenene bare såvidt ut.
Midt på treet ble ikke grenene mer enn ca 20 cm…..treet fikk bare en diameter på 40 cm.
Derimot voks det tett i tett med bittesmå grener.

Eg klippet vekk de lange grenene nederst og treet som nok ingen andre ville hatt
har  blitt mitt PERFEKTE JULETRE.


Edelgran 1,80 m. med handikap, mitt perfekte tre 2015

6 kommentarer
    1. Heldige deg som har fått det perfekte tre for deg. Det er alltid vanskelig å kjøpe tre og det aldri helt perfekt i mine øyne, men så er jeg nok i overkant kritisk.
      God jul til deg.

    2. Heldige deg som har fått det perfekte tre for deg. Det er alltid vanskelig å kjøpe tre og det aldri helt perfekt i mine øyne, men så er jeg nok i overkant kritisk.
      God jul til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg