Hvor ble det av julekortene?

Hvor ble det av det å skrive julekort egentlig ?

Tidligere var desember årets måned for personlig post, ikke noen andre måneder kom der så mange kort og brev i postkassen med ens navn på, og det var både koselig og spennende å se hvem en fikk julekort fra.
Eg startet veldig tidlig med å skrive og sende julekort, allerede som 16 åring sendte eg mine egne julekort og julebrev.
I 1990 skrev eg 38 julekort….til familie, venner og kjente.
Julekort sto på listen over ting å gjøre tidlig i desember, for en orket sjelden skrive alle julekortene på en dag, så en måtte dele det opp og derfor starte tidlig julemåneden med skrivingen.

Aller mest koselig var det med julebrev, side opp og side ned med håndskrevne ord, ei fortelling om hva som hadde skjedd gjennom året som snart var over.
Og for meg var det aller mest spennende med de håndskrevne julebrevene fra min familie i Nord Norge.
Mange av de julebrevene har eg i en eske ennå, de er små skatter for meg.

Eg har alltid skrevet mange flere julekort/ brev enn eg har mottatt, men eg lot det ikke påvirke neste års skriving. Eg sendte julekort på nytt, selv til de eg ikke fikk tilbake fra. For selv om de ikke hadde tid eller lyst eller hva det nå grunnen var….så hadde eg lyst å sende neste år også.
Julekortlisten min var julekortlisten min.

På slutten av 90 tallet husker eg at eg følte eg fikk ikke tid til å skrive lange nok julebrev til alle, for med 5 barn, altfor stort hus å holde og enkeltmannsforetak, hadde eg ikke akkurat fritidsproblemer.
Da ble løsningen å skrive julebrev på pc, og skrive noe standard i alle brevene og så resten alt etter hvem brevet var til….og slik fikk eg tid til alle de lange julebrevene. Så skrev eg  arkene ut, puttet dei i konvolutter og sendte julebrev. De korte med ønsker om en riktig God Jul og et Godt Nytt År….de tok jo ikke lange tiden å skrive.

De første julekortene eg sendte koster 1,25 kr å sende.
I 1990 kostet det 2,70 å sende et julekort på 20 gr.
I dag er prisen for sendingen 9,50

Blir noen kroner å sende 38 julekort……… 

Men eg sender ikke lenger 38 julekort….i denne dataverden har det blitt mindre og mindre skriving av julekort.
Nå sender folk julebrev på mail, de sender julehilsen på facebook  eller på sms.
Det er så enkelt liksom……..
men det blir aldri det samme som å gå i postkassen og finne flotte julekort fra nord til sør og til og med fra Danmark og USA …….nei det kan ikke sammenlignes.

Kanskje vi skulle ta oss litt mer tid til å sende noen håndskrevne ord med ønsker om en god jul og et godt nytt år ? For eg tror vi har tid til det…om vi virkelig vil.

Savner du personlige julekort i postkassen din ?

6 kommentarer
    1. Vi får 1 julekort og det er fra datter Isabelle på Toten.
      Mye var bedre før.
      Som du ser har jeg rømt tilbake dit jeg egentlig hører heime.
      Ser deg på Facebook den har jeg åpnet igjen. Besøker deg her som vanlig vettu 🙂

    2. Er så enig med deg i at det er kjekt å få julekort eller julebrev i postkassen. Jeg holder på den tradisjonen ennå og har skrevet julebrev og kort. I år blir det bare juekort og da har jeg kuttet ned til dem jeg får fra. I pleier å sende ca 50 stk så det blir en del å skrive. Ikke sikkert at de som ikke sender tilbake en hilsen liker å få julekort? Jeg samler også på alle julehilsner jeg får. Ha en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg