Støttekontaktdag

I dag er det taxitur til byn med min mor. Følge har rett til å følge taxien, men må plukkes opp langs ruten pasienten skal. Taxien har ikke lov å kjøre sideveier for å hente følge heter det så fint i systemet, så derfor blir eg “plukket opp” etter veien. Står på en utkjørsel et sted og blir plukket opp….høres nesten litt tvilsomt ut men men 😉

Grå og våt tirsdag her vest

Min mor tok en demens test 1.sept og skal egentlig bare dit i dag for å få vite hva resultatet av den testen er. Eg rekner med resultatet er helt fint egentlig, men at de da foreslår noen hjelpemidler til henne igjen, slik de har gjort en gang før. Og det hjelper jo ikke for det har ho jo fått helt i vrangstrupen etter tidligere veldig uheldig hendelse fra kommunen sin side, så da kommer ho jo til å nekte tvert på alt som foreslås.

Det er da det er vanskelig å være følge.
For da er en jo egentlig enig i at det er lurt med hjelpemidler, men så vil ikke min mor ha noe med kommunen og deres hjelpemidler å gjøre, og da skal en finne en balansegang der som gjør at en skal jo være enig med poliklinikkens ansatte om at det er lurt, samtidig som en selvfølgelig ikke må komme på kant med den en følger og er der for liksom.
Og det kan være en hårfin balansegang mellom de to tingene.

Selvfølgelig om min mor da hadde skåret dårlig på tester, og derfor hadde en dement diagnose så kunne en jo presset mer, fordi ho selv ikke var i stand til å vurdere. Men siden ho da skårer så godt på desse testene at de ikke kan sette noen diagnose på henne , så kan en jo heller ikke stemple mennesket til å ikke være i stand til å vurdere.
Selv om eg mener det hadde vært lurt både med et hjelpemiddel og et annet, så kan eg jo ikke tvinge henne og det kan jo heller ikke de ansatte ved poliklinikken. De kan bare foreslå ting for henne, for hennes eget beste liksom.
Valget….. det er hennes eget.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg