Ny demens test

I  morgen blir det en ny “støttekontaktdag” som eg kaller det.
Min mor skal ha med seg følge til sykehuset og avdelingen for demens for oppfølging og sikkert nye tester.
Og siden det var eg som var med sist gang, var det vel litt logikk i at det ble meg denne gangen også.
Dessuten er det vel meg det passer best for siden eg ikke er i arbeid, og det er greitt for meg.

Sist gang tok eg beroligende tablett før eg gikk hjemmefra om morningen, og nå sitter eg og er veldig usikker på om eg skal eller ikke skal ta i morgen tidlig også. Det har jo med at det er eg som skal følge og ta meg av min mor, blir eg dårlig og får et anfall av angst så finnes det ingen måter ho kan ta seg av meg på. Ho har aldri vært tilstede når eg har hatt angst, og eg kjenner henne så godt at eg vet ho ikke hadde kunnet vært tilstede for meg på en god måte i et slikt tilfelle. Så hele settingen er litt sånn ” den halte og den blinde “, ho som ikke vet noe om kor ho skal gå osv, og eg som ved et panikkanfall kan risikere å havne på legevakten.

Ellers er eg veldig spent på hva som vil skje med dei nye testene, kommer ho til å skåre knallgodt på testene denne gangen også, slik ho gjorde sist gang ? Dette blir tredje gangen ho tar slike tester. De 2 forrige gangene har ho skåret så høgt at det har ikke vært noe grunnlag til å sette noen demens diagnose.
Problemet er at den skåringen på tester ikke samsvarer med virkeligheten.
Nå har eg også snakket med en person som hadde sin x svigermor til slike tester også. Damen skåret så fantastisk godt på testene, ho hadde 27 av 30 svar riktige, og det er jo klart en virker jo ikke mye dement da. Men hjemme var damen nesten en fare for seg selv, med kokeplater som ikke ble slukket osv.
Så damen fikk jo masse hjelpemidler, både bryter til kokeplater og kaffitrakter + alarm.

Alarm ja, det er jo også et tema som kommer til å komme opp i morgen. Fordi sist ho var der sa ho ja til å få alarm, men ho har jo ingen alarm. På grunn av dum oppførsel fra personen som kom og skulle montere boks for alarm, som gjorde min mor livredd og rasende, nektet ho å ha alarm. Enda alle forklarte henne, og enda hjemmehjelpen sa de kunne fjerne boksen igjen og ha nøkkelen på hjemmehjelpens kontor….så nei, ho nektet. Og sitter i dag uten alarmen.
Og kommer sikkert til å bli sint i morgen når det skal snakkes om, komme til å banne å steike og kalle vedkommende som gjorde feilen både en helvet og en som burde vært innesperret. For det er det ho sa til kommunen.

Så joda det kan bli en spennende og utfordrende dag i morgen.
I tillegg må vi i en oppsamlingsdrosje, og derfor komme der tidligere enn nødvendig og vi kommer til å måtte sitte på venterommet en time før ho skal inn til time.
Nå vet eg svaret……Eg tar nok en tablett. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg